Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 7906 ggr
MaMaMade
0

Söker jordärtskockor (utsäde)

Har sökt med ljus o lykta på nätet efter ngn som vill sälja några knölar av tuberosus helianthus "Bianca" till mig men ej funnit. (Jo, två annonser men den ena hade slut o den andra har lagt in sin jobbarmail i annonsen o är fn sjukskriven, tomatsidan har jag mailat men ännu inte hört ifrån.)

Är det ngn här som har några knölar över? Skulle helst vilja ha minst 10-15 st men tar det jag får (hela fam är tokiga o jordärtskockor så det går åt en hel del). Har provat några olika sorter från affären men de jag satte första året gick bäst o det var just "Bianca".

PM:a mig om du vill sälja! Kyss

Åsa S
0

Är väl lite fel tid söka knölar nu, man brukar ju sätta dem på hösten de är ju härdiga till zon 7 så man skördar ju inte alla utan låter en del ligga kvar i marken som man kan skörda av nästa år. Mina föräldrar har sorten men ska inte dit på många veckor nu så då blir det ju lite sent skicka knölar. kanske odla.nu forumet kan funka ifall ingen här har det är ju lite större med fler besökare.

MaMaMade
0

Nja, här uppe har det funkat bra att sätta dem i början av juni, saker o ting ruttnar lätt i mitt land då där står mkt vatten under våren när snösmältningen är som massivast. I år blir det även omorganisation i trädgården så de kommer att få en djup/varmbädd att gona sig i. Glad

Odla.nu har jag kollat, det var där det inte gick att få tag i knölar/säljare.

En väninna nere i Stockholm ska kolla på Zetas, håller tummarna att hon hittar. Annars får det bli COOP Forums grönsaksdisk o hoppas på det bästa! Flört

Bjornen
1

Jordärtskocka planteras allra bäst på våren. I tyngre jordar finns alltid risk att de ruttnar under vintern och dessutom kan det finns diverse djur som äter upp dem. Skördas endera sent på hösten eller också på våren. De har dålig hållbarhet under vintern i källare eller kylskåp. Sorten Bianca är den som har störst chans att hinna utveckla blommor hos oss.

Även i frukthyllorna brukar det finnas jordärtskockor. De fungerar också att använda som sättknölar. Det är dock knappast av sorten Bianca. Välj svenska knölar annars kan det vara någon mindre härdig sort.

MaMaMade
0

Jepp så är det Bjornen! Har testat ett par olika, rosafärgade o en smal o väldigt knölig sort men de har inte hunnit växa till sig särskilt bra. "Biancan" var däremot helt otrolig, tjusig med sina blommor, massor av knölar o *stora*! Glad

Linus-VG-zon3/4
0

Jag har satt både höst och vår, har tyckt det gått bra bägge gångerna. Jag har vanliga vitskaliga ekologiska köpta från mataffären. Dom har klarat kalla vintrar utan problem och ger stor skörd (ogräs). Det är inte alltid dom hinner blomma, blomknoppar kommer där alltid i massor och så har man tur nåogn enstaka blomma hinner slåut innan frosten kommer. Zon 3-4 VG.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

plutopellis
0

Gå in på tradera.com där säljs biancan Glad

MaMaMade
0

Tack för tipset! Har fått tag i nu…*äntligen*!  Glad