Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 9672 ggr
Sandra-B
0

Vad är detta?

Inne på Marsvin har en medlem lagt upp en bild på en växt som hon undrar om marsvinen kan äta.

I tråden har det föreslagits att det är kirskål eller hundkexblad men ingen verkar helt säker, förutom en som säger att hennes kaniner och marsvin har ätit en likadan växt under flera år. Vill gärna få det bekräftat vad det är för något och undrar därför om det är någon här som vet vad det är för växt och om den är giftig?

Tråden hittas här.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

plutopellis
0

Nej det är varken kirshkål eller hundkex vill jag säga. Men vad det är kan jag inte hjälpa dig med men tror det är många här inne som kan hjälpa Glad

Bjornen
1

Hundkex !

plutopellis
0

Haha, där ser man. Jag tycker inte alls det liknar hundkex men kan inte sånt här alls. Dock tycker jag att om personen ifråga (varit inne och läst) sett den i sin trädgård i flera år bör veta om det är hundkex. Det ser man ju när blommorna kommer?

prodigy
0

Det ser inte ut som hundkex utan som vildpersilja, som är likt men lite grövre, och som är mycket giftigt!

Bör alltså inte ges till marsvin!!!!

Bjornen
0

Vildpersilja har glesare bladflikar och en mera utdragen ändflik. Hundkex är flerårig medan vildpersiljan är 1-2årig. De underarter av vildpersilja som liknar hundkex mera är dock ettåriga.

mariatingsund
0

har den inte lila blommor?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
0

Både hundkex och vildpersilja har förstås vita blommor. De flesta flockblommiga växter har vita blommor eller svagt rosa. Hundkex har flera varianter med mörkare stjälkar och de kan ha en blomnyans av svagt rosa. I Sverige finns hos flockblommiga växter, endast martorn med blåaktiga blommor.

mariatingsund
0

Tack bjornen, här är en fin länk.

http://www.skogsskafferiet.se/hundkax/

Fylgja
0

#8 Jätterolig länk! Har varit inne på den förut, men sen kom jag inte ihåg vad den hette, så nu har jag bokmärkt den Skrattande

mariatingsund
0

jo, lite överlevnadsanda :-) Så vi KAN äta hundkex ifall det var nödvändigt ;-)

Sandra-B
0

Tack för era svar, har länkat till den här tråden i tråden inne på Marsvin så jag tror att en del har kikat in här för att kolla vad ni säger om saken (eller växten… ;-P) :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!