Sprättivägblomma
Jag har en krukväxt, kallar den för "Sprättivägblomman" då jag inte kommer ihåg det rätta namnet. Jag kallar den så eftersom den får frökapslar som sprätter iväg frön då och då. Man hör hör du det knäpper till och sedan hittar man små frön på fönsterbrädan/golvet…
Nu undrar jag:
1.) Vad heter blomman egentligen?
2.) Kan man ha den utomhus under sommaren?
Jag har tagit sticklingar men inte sått några fröer..sticklingarna kommer upp fint dock tar det tiiiiiiid innan blomman blir "stor" efter ca 5 år är min nu 50-60cm…

Tänk på att den är riktigt giftig… Jag brukar bara låta fröna vara kvar i krukan och sedan plantera om dom när de blivit större.. Har ingen aning vad den heter egentligen..:)

Det finns två närstående arter kameuforbia (Euphorbia lophogona) och kanteuforbia eller skvättiväg (E. leuconeura) Den sistnämnda saknar borst på bladen och blir högre än den förstnämnda, men bägge har samma tendens med fröspridning. De vill ha varmt och kan nog tåla att stå i uterum och möjligen även utomhus på skyddade ställen under den varma sommaren.

TACK!
Måste vara en leuconeura för bladen är helt släta..överallt
Vafasingsen?!?..giftig…..oj…men..men..men..MEN…jag mår bra..har jag gjort i flera år..tror jag..
…
*herreminje..tur jag inte har barnbarn*…
Jag har iaf planterat om två st. sticklingar..tänkte låta dem sakta växa upp i uterummet…saaaaaaaaaaaaakta…

Liksom hos alla Euphorbia är den vita växtsaften giftig och växten är olämplig att äta. Alltså lika giftig som julstjärnan.

Jo..julstjärna vet jag ju är giftig…
Har aldrig funderat på äta vare sig julstjärnor eller skvättiväg-blommans blad…Visste bara inte den var giftig…
Men nu vet jag…ser ju att att den "blöder" med vit saft…ser ut som julstjärna..och detta har jag alltid passat mig för…
TACK!…vad kul att ni svarade!..

#5 Tänk på att även dess frön är giftig (om du har husdjur eller småttingar på besök) 

#6 Tur jag inte har småbarn då..inga barnbarn på gång heller…hoppas det dröjer också..liiiiiite tidigt för dem att få barn…Och blomman i fråga står på övervåningen i arbetsrummet så det är sällan småbarn, bebisar tar sig dit upp..
Tyvärr är jag allergisk så jag kan inte ha husdjur så då är de riskerna eliminerade..
TACK! för era svar…

#7 Om du är allergisk så finns det ju även en del växter som inte är så bra att ha inne… Pelargon, Julstjärna och Saint Paula är några vanliga jag kommer på på rak arm…
Barnbarn kan dyka upp när man minst anar det..:)

Allergier är mycket komplicerat och den som är allergisk för en sak kan mycket tåla annat bättre än normalt. När det gäller blomallergier är starkt doftande växter vanligast att man är allergisk mot.
Jag själv är känslig för växtsaften av tomatplantor och får klåda av dem. Men sibirisk jättebjörnloka tål jag utan problem.
Frön av törelväxter är inte så giftiga att man behöver oro sig. Man ska inte överdriva riskerna och oron kan vara farligare än själva giftet.

#9 Ja, känner man inte av nåt som man brukar ha så är det ju ingen fara… Min son har astma och hade tidigare saint paula i sitt sovrum. Jag flyttade ut dom och han blev bättre..:) Mår man inte bra kan det vara värt ett försök…

Ja, jag vet det finns massa blommor som inte är bra för allergiker..och jag har astma..så S:t paulior finns inte i sovrummet..iofs har jag inte reagerat mot dem..vad jag vet..
Däremot är jag allergisk mot björnloka..*huga*…de är inte roliga..för mig alltså…
Värst för mig är inte växter utan pälsdjur samt framförallt hästar…gjorde en test i tonåren då värdena slog i taket just för hästar..tyvärr..för jag tycker verkligen det är fina djur…men jag är hyperallergisk mot dem…
Nåja, nu pratar vi blommor så…