Riktning på växthuset?
Vi funderar lite på ett växthus, och jag har visualiserat det på en plats i trädgården. Jag har då sett det ligga "på längs" alltså med gavlarna i öst-väst, så att ena långsidan kommer mot syd. Men så läste jag nånstans (som jag glömt var) att man kan med fördel lägga det på andra ledden, alltså med en gavel mot syd, för att minska värmen. Skillnaden i ljus skulle bli försumbar.
Nån här som har rekommendationer/erfarenheter?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

jag tycker nog man ska bygga så det känns rätt till miljön och inte mot vädersträck. Om du sedan märker att det blir för hett inne, kan du eventuellt plantera luktärter eller andra höga sommarblommor på södersidan som växer högre ju varmare det blir och skuggar lite. Sen kan du ha duk under taket, och öppna fönster o dörr när det är som varmast, det kommer med all säkerhet att bli bra.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nu ska jag bara hitta ett drivhus med ingång på långsidan och inte gaveln, eftersom jag tänkt ha en pergola fram till det.

Vi ska bygga själva, mura upp grunden och sätta in tvåglaskasetter, i L-format, med lite uteplats. Det blir nog inte i år men nästa kanske? Drömmar måste man ha ;-) Det blir jättesnyggt med pergola till ingången, hoppas du hittar en variant fast det kan inte vara vanligt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Oj, det låter kanonsnyggt! Vinkelväxthus var en kul ide!