Libbstcka
Brorsan hade en gigantisk planta av libbsticka i sin trädgård (nästan 2m hög) och jag fastnade för den - inte som krydda, men som planta. Har därför köpt en nu, men funderar vad man kan ha den till, som krydda då förstås. Ser aldrig i några recept att man ska krydda med libbsticka…
Libbsticka finns i buljong, det du kryddar med libsticka, smakar lite som buljong. Soppa och gryta t ex.

Libbstickan ska stå utanför dörren eftersom den håller ormar och allt ont utanför (åtminstone enligt gammal folktro).

Ormar - ja, hugaligen då ska den få hamna utanför dörren. Där finns plats och jag tror den kommer trivas. Och soppa/gryta gör vi ofta, så då kanske den kommer till användning också.

Gör eget örtsalt, jättegott. Men då behöver du utöka med ytterligare kryddor.
Jag har också fastnat för denna växt. Hacka ner lite blad i soppan och den blir extra god! tt bara smula bladen i handen luktar ju soppa!
Min mamma gör en SUPERGOD soppa av squash med libbsticka! Jag brukar också köra ganska mkt sådan soppa på sensommaren när det kommer mkt squash, bra att frysa och spara till frussna vinterdagar. Jag varierar receptet lite men i grunden så:
skalar jag och kärnar ut squash, hackar grovt och kokar i vatten med salt tills dess att squashen är mjuk. Sedan tar jag mixerstaven och kör till bra konsistens (squashen reder soppan av sig självt på det sättet). Klipper sedan ner rejält med libbsticka (jag gillar den starka peppar/sellerismaken). Låter den sjuda ett tag och ta åt sig smaken ordentligt.
Man kan späda ut med vatten eller grädde om man vill få den lösare/krämigare. Jag brukar även iband fräsa lite lök i början innan jag har i squashen. Har även haft i persilja, vitlök… inland svamp om det har funnits…. Potatis går även jättebra att ha i för fylligare soppa.
Jag rekomenderar helt klart STARKT libbsticka i soppor! Det är inte många som känner till den och väldigt få som använder den i matlagningen, men jag bjuder ofta på denna soppa och ALLA gillar den!!
Lycka till!
//Cizzi

Tack så hemskt mycket för goda tips. Både örtsalt och soppa står på menyn i höst!