Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5963 ggr
Qvickie
0

Träd Vilket ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla
Min fråga är:
Vet någon vad detta är för träd?

Bjornen
0

Det är ett paradisäpple (Malus) av någon sort. Jag hittar inte någon lämpligt sortnamn i min litteratur.

Rosenhill
0

#1 Är det dom man kallar kvitten också?

chikan
0

inte rosenhagtorn? Svårt när man inte ser bladformen.

Bjornen
0

Rosenkvitten är en buske som har blommor ofta i någon orange nyans. Det ger sedan små päronliknande frukter. Stammen tyder på att det är en Malus men jag inte riktigt säker och i så fall är det rosenhagtorn som har dubbla blommor.

chikan
0

Inte rosenkvitten rosenHAGTORN (Crataegus x media 'Paul's Scarlet' bild: http://www.arborea.se/cratPaul.htm 

Aconitum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rosenkvitten har så här vackra blommor. Detta är en japonica, liten rosenkvitten.

AnnaO
0

Men visst är det väl en rosenhagtorn. Håller med chikan om att det ser ut som en Paul's Scarlet. Härligt röda blommor.

Qvickie
0

Tack för era svar.
kan man på något sätt"sno" en gren eller kvist från detta och få den att ta sig?
Hur gör jag då i såfall?

Bjornen
0

I och med att den har dubbla blommor är nog växten steril. Både Malus och rosenhagtorn ympas i regel. Rosenhagtorn går nog knappast att föröka med sticklingar. Den skulle kunna ympas på någon annan hagtorn.

AnnaO
0

Jag har inte själv provat, men jag har hört att andra har förökat rosenhagtorn med sticklingar. Kan ju vara värt att prova i alla fall.