Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 2938 ggr
LinaN
0

Balkongodlings råd...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att planera inför sommaren här hur jag vill göra på balkongen. Och har väl kommit en bra bit med vilka växter och så MEN mitt stora bekymmer är blåsten på balkongen.

Så som vårt bostadsområde är byggt så skapar det vindtunnlar och det stormar ibland så bra att saker och ting försvinner från balkongen. Lagom kul att gå ett halvt kvarter bort och hämta sina bortblåsta underkläder när man torkat tvätt på balkongen. trots klädnypor…

Så jag har här ritat upp hur det ser ut på min balkong. Just nu står det litet bråte därute som ska slängas nu på måndag när hyresvärden tar hit containrar för vårstädningen. Den röda fyrkanten är IKEAs lilla bord så får ni en hum om hur stor balkongen är.

Den bruna kanten till höger är ett nät som jag satt upp så att katterna inte hoppar ner på den sidan. Där hade jag tänkt sätta hängande krukor då nätet tåler den vikten.

Men problemet ligger på andra sidan utan nät. Där blåser det som sagt mer än lovligt. Så jag skulle vilja ha något som ger lä och litet solskydd så solen står på från vänster sida om kvällarna.

Sen vill jag ha en lösning som är snygg, och inte låter om vinden ruskar omkring i det. Funderade på ett stycke tyg spänt i ram men det riskerar ju att bli rena rama seglet.

Har ni några idéer hur man ska lösa det? (förutom att flytta till hus…)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Det första jag kommer att tänka på är "vindnät", något man använder istället för vanliga väggar till djur för att stänga vind ute men släppa in ljus. Det är i regel dock mörkgrönt eller svart, så jag antar att det inte är så intressant.

Något liknande det so kanske skulle kunna fungera är väll ett lite gelsvävt lintyg (det är ju lite grövre så att det kan hålla), det torde släppa igenom mycket ljus det med. Att det tar segel kommer det ju göra oavsett (ska vinden stoppas upp så måste ju något finnas för att hålla emot det), så det handlar nog med om att bygga en stadig ram.

Annars är väll diverse naturväggar av bambu eller flätat material det bästa, dock blir det kanske en aning mörkt med dessa?

Hakuna matata!

LinaN
0

#1 att det blir mörkare är inte hela världen för mig, vi får solen rätt mycket in ändå även om man tex skulle sätta en helt mörk skärm. Men det lutar åt att det blir en ram med textil eller liknande som tar vinden men se till att ankra det så att man minimerar all form av oönskat väsen.

Vindnät funderade jag också på men det är svårare som privatperson att få tag på och jag tror inte jag behöver särskilt många meter ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.