Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 11963 ggr
zzaga
2007-05-27 21:39
0

Ormhassel

Hej hej:)

Min bror frågade mig om man kunde ta stickling på ormhassel och sedan ha den på en balkong. Nån som vet?

/Saga

Christina
2007-05-27 22:38
0

Visst går det. Vet andra som haft ormhassel som balkongträd. Men det kräver att krukan är väldränerad och stor och bäddas in för vintern. Precis som för andra balkongträd så är det lite pyssel med övervintringen. Det finns en tråd om det - länkar till den. Se särskilt de beskrivningar som vi länkar till i kommentaren #9.

SannaHolmgren
2007-05-28 09:52
0

Jag tog ett gäng sticklingar från en ormhassel tidigt i våras, och jag kommer att övervintra dessa tills jag ser att de har fått ett ordentligt rotsystem. Det besvärliga är ju att vattnet avdunstar snabbt i krukor, men med täckning av plast och mycket torvmull så har det gått bra än så länge. De minsta sticklingarna har klarat sig bäst, och konstigt nog den allra största. För skojs skull satte jag en "stickling" som var dryga metern. Ett kul experiment för att se om det gick.  Klarar den sig inte så blir den en fin prydnad.

Bjornen
2007-05-28 14:16
0

Normalt förökas hassel med frön och ormhasseln ympas på vanlig hassel. Jag har provat ormhassel flera gånger men inte lyckats klara den över vintern, vilket troligen beror på att den ympats på hassel av tyskt ursprung. Men i vinter har en ormhasel klararat sig till och med i kruka visserligen på skddat ställe. Detta troligen genom att den är ympad på tåligare rot.

zzaga
2007-05-28 18:47
0

Tack snälla ni:)

Då är det ju iaf lönt för honom att försöka. Jag har nått sticklingspulver jag köpt ifrån impecta som jag kanske borde prova nu då:)

Tack snälla ni för alla råd:)

/S