Kasta lökarna?
Jag köpte hem sättlök för några veckor sedan som givetvis legat inne.
Men i förr går hade mamma min "tröttnat" på att ha dem liggandes inne (i ett förråd…) så hon slängde ut dem på trappan…
Lökarna har alltså legat ute i drygt två dygn när det varit nollgradigt, behöver jag oroa mig för att de ska gå i blomm eller krävs det en längre tids vinterförvaring för det?
Jag antar att sättlökar från weibulls är värmebehandlade, men det stod inget på lappen dock.
Hakuna matata!

Det är alltid en ide att prova med lökar. Vad är det värsta som kan hända? Att de inte växer? Om du slänger dem så är det ju verkigen bortkastade pengar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#1 Att de går i blomm, då blir det ju inte mycket matlök av det hela. Att sköta om dem en hel sommar för "inget" känns inte värt då de bara kostar drygt 30 kr påsen.
Hakuna matata!

Ok då… blommor är också fint, och du kan ta fröer.
#3 Att ta fröer från lök är inte aktuellt, det är alldeles för mycket pyssel med att sätta lös från frö i zoon 4 där jag bor. De hinner inte bli särskillt stora om man inte sätter dem väldigt tidigt med extra belysning osv.
Och blommor har jag så det räcker, trädgårdslandet vill jag få mat från.
Hakuna matata!

ok

Värmebeahandlade sättlökar brukar ha det angivet på förpackningarna. Frost hos sättlök i vintervila borde inte påverka förekomsten av stocklöpare. Däremot är tidig utplantering ett mycket större problem. Bör inte planteras ut förrän mot slutet av maj.