Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 12985 ggr
Margareta
1

Thuja-bekymmer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi nyligen köpte vårt hus ingick en Thuja-häck som sträcker sig i 90graders vinkel, en bit innaför tomtgränsen mot grannen. Grannens hus ligger nära och tanken är insynsskydd.

Jag gillar inte Thuja alls och tycker den är för "modern" för att vara runt ett Bullerbyhus mitt på landet. Därtill är den väldigt ful. Det är några buskar/träd som inte tagit sig alls och några är döda. Rådjuren har ätit nederdelen, så det ser nästan stamkvistat ut.

Den behöver inte alls vara så hög för att fungera som insynsskydd, eftersom grannens hus är ett enplans som ligger nedanför slänten

Vad gör jag?
Det är ett hästjobb att riva upp hela och ersätta med något annat.
Kan man kapa den uppifrån?
Kan man fylla håln med något annat och ta en bit i taget (typ:svälta ut den)

Tips på ersättningshäck mottages tacksamt. Helst inte barr och gärna vintergrön/städsegrön

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild utifrån

Åsa S
0

Man kan såga ner Thujan totalt den skjuter inte rotskott och tar man bort ALLT grönt brukar den inte kunna skjuta några nya skott.

Jag har precis kapat ner alla stora klottujor utanför mitt köksfönster jag var trött på att titta in i en grön vägg och det var förfärligt mörkt inomhus. Som tur är får jag göra nästan vad som helst med växtligheten utanför min marklägenhet för min hyresvärd den som planterade måste ha glömt att växter blir större i framtiden än vad de är när man planterar dem.

Margareta
0

Vad gör man med rötterna om man vill ha en ny tex rosenhäck?

Kan jag kapa den på höjden fram tills att orken kommer att ta ner den helt?

Christina
0

Den bildar inga rotskott så den kommer att dö bort om du kapar ner den helt. Men rötterna i jorden tar upp plats, så du bör nog försöka gräva bort dem om du ska bereda jorden för en rosenplantering.

För skoj skull skulle du kunna testa att behålla någon och stamma upp den. Dvs ta bort alla grenar och spara en krona. Kan bli riktigt effektfullt med en underplantering av blommor.

Ahnna
0

Jag har precis blivit av med mina thujor, som var mellan 8 och 10 meter höga mitt i trädgården. De kapades först stam för stam, vilket tog en evighet, men efter att alla "träd" tagits omhand och kapats i bitar så kunde stubbarna jämnas med marken. Skulle jag så gräs runt omkring nu skulle troligen det som är kvar av stubbarna försvinna i grönskan. Men jag vill ju ha rabatter där, så jag har ett himla jobb framför mig med att såga av rötterna. Jag har ju ingen traktor, annars hade det varit "lätt" att bara dra upp dem. (Men halva trädgården borde ju följa med!)

Ett alternativ, som inte behöver innebära att du måste dra upp rötterna efter att du har kapat thujorna, är kanske att bygga en mur mot grannens tomt? Den behöver ju inte vara så hög, som du sa. Och gör du den bred med jord i mitten så kan du ju så några låga buskar eller en låg lövhäck uppe på muren. Det endra kruxet är ju att muren behöver en bas av singel att stå på, förstås… Då kan ju rötterna bli problem i alla fall… *hmm*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Döda trärötter ger ofta svampar som bryter ner träet och svampen kan innebära problem för att gära rabbater eftersom marken blir så full av mycelium. Gräsmattan kan få häxringar.

Asagard
0

Urk, Thujor ja. Avskyr de med. Har haft 4 stycken, två "granar" och två buskar.

Det enda jag skulle göra är att ELDA ner skiten! Det var vad jag gjorde!

Ersättningshäck. Vill du ha något högt, välj en bokhäck. Skitsnyggt rent ut sagt. Blir jättefin och hög bara på några år.

Lågt skulle jag välja rosenspirea. Froebeli.

Margareta
0

Avenbok har jag tittat på… hur är den? Eller så Rosor så klart. Jag älskar Rosor.

Margareta
0

#6 Bjornen: Kan man göra något för att förebygga dessa eventuella svampangrepp i samband med nedtagningen av häcken?