Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 3282 ggr
nileah
4

Nybörjare behöver hjälp/råd/tips!

Hej allesammans!

Jag ber om ursäkt ifall mina frågor är ur-fåniga men jag är nybörjarnas nybörjare när det gäller trädgård!

Jag och min sambo bor i ett mysigt tre-familjshus som ligger väldigt centralt i en småstad.
Vi har gjort en deal med vår hyresvärd om att vi städar trappuppgång, skottar snö på vintern, klipper gräs på sommaren och sånt och får då billigare hyra.

Dock är det så att trädgården här ser ut som sjutton. Tror ingen har brytt sig om den sen 80-talet.
Vi har fått godkänt av hyresvärden att "renovera om" trädgården, men grejen är den att jag och min sambo inte kan någonting om detta!

Det vi gjorde innan vintern kom var att dra upp alla gamla plantor/buskar som fanns i ena delen av trädgården. Detta var så igenvuxet att vi inte ens såg vad det en gång varit. I helgen ska vi plöja upp och få upp alla rötter som finns djupare.
Sen är planen att lägga ny jord, gödsla och plantera gräs. Gör vi rätt då? 

Just nu ligger det också stenplattor (att ställa utemöbler på) som är täckta av mossa. Skulle de gå att rengöra dessa med högtryckstvätt eller nått annat?

Det finns en rabatt i trädgården som är helt tom. Vilka blommor/plantor är lättskötta? Rabatten har förmiddagssol, sedan går solen bakom huset och skuggar rabatten. 

I trädgården nu står det också en "häxkittel" elle vad man ska kalla den. Se ut som en jättestor medeltida gryta. Den är nu full av jord och de tänkte jag resa ut och sen göra något kul med den. Vad är lättast? Lite örter, kanske smultronplantor? Lättskött måste det vara i alla fall :)

Jag är jättetacksam om någon ville svara och hjälpa mig!!

Mvh
Linnéa

krimskrams
0

Örter i häxkiteln låter som en god idé! kom ihåg bara att avgränsa om ni planterar t.ex. mynta, eftersom de har en tendens att sprida sig ohämmat!

Halvdansken
0

Gödsla inte gräset förrän det börjar växa ordentligt, annars försvinner bara näringen bort.

Varför tog ni bort alla gamla växter om ni inte visste vad det var? Det kanske fanns nåt fint där som man kunnat använda nån annanstans. Var där lökar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
0

Det är väl en alldeles utmärkt idé att anlägga en gräsmatta i en del av trädgården och rengöra stenplattorna. Högtryckstvätt blir bra.

Häxkitteln passar bra att plantera och så sommarblommor i. Du kan ju börja med Penséer och Violer nu och gå över till andra vackra blommor under sommaren. Den jorden ska ju bytas varje år, så därför ska du inte satsa på perenner i den.

Perenna örter och kryddor vill man gärna ha. De förhöjer verkligen matlagningen. Skapa en separat rabatt i soligt läge för det, så att de kommer tillbaka år efter år.

Det finns en massa perenner som kan trivas i den tomma rabatten som hamnar i skugga mitt på dagen. Hostor (Funcia) sköter sig själv. Blanda med lite annat i vitt, blått och violett. Kolla i plantskolan vad som finns för norrlägen i din trakt.

nileah
0

Tack så mycket för era svar!! Det vi behöll vid rensningen var en vinbärsbuske, så den är kvar! :) allt annat var dock som ett enda trassel av igenvuxna och torkade växter! Tipsen med häxkitteln lät jättebra! Den står just nu i förmiddagssol, men den kan jag ju lätt flytta. Vart/hur står den bäst tror ni? Nu ska jag börja lite smått i trädgården! Solen lyser här idag :)

Lill-Kisse
0

Ställ kitteln där du själv får störst glädje av att se blommorna, t ex på vägen ut och in, vid entrén eller en skön sittplats.
Många sommarblommor trivs med sol, men kanske inte direkt söderläge eftersom det torkar ut så snabbt i ett kärl.