Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 3282 ggr
nileah
4

Nybörjare behöver hjälp/råd/tips!

Hej allesammans!

Jag ber om ursäkt ifall mina frågor är ur-fåniga men jag är nybörjarnas nybörjare när det gäller trädgård!

Jag och min sambo bor i ett mysigt tre-familjshus som ligger väldigt centralt i en småstad.
Vi har gjort en deal med vår hyresvärd om att vi städar trappuppgång, skottar snö på vintern, klipper gräs på sommaren och sånt och får då billigare hyra.

Dock är det så att trädgården här ser ut som sjutton. Tror ingen har brytt sig om den sen 80-talet.
Vi har fått godkänt av hyresvärden att "renovera om" trädgården, men grejen är den att jag och min sambo inte kan någonting om detta!

Det vi gjorde innan vintern kom var att dra upp alla gamla plantor/buskar som fanns i ena delen av trädgården. Detta var så igenvuxet att vi inte ens såg vad det en gång varit. I helgen ska vi plöja upp och få upp alla rötter som finns djupare.
Sen är planen att lägga ny jord, gödsla och plantera gräs. Gör vi rätt då? 

Just nu ligger det också stenplattor (att ställa utemöbler på) som är täckta av mossa. Skulle de gå att rengöra dessa med högtryckstvätt eller nått annat?

Det finns en rabatt i trädgården som är helt tom. Vilka blommor/plantor är lättskötta? Rabatten har förmiddagssol, sedan går solen bakom huset och skuggar rabatten. 

I trädgården nu står det också en "häxkittel" elle vad man ska kalla den. Se ut som en jättestor medeltida gryta. Den är nu full av jord och de tänkte jag resa ut och sen göra något kul med den. Vad är lättast? Lite örter, kanske smultronplantor? Lättskött måste det vara i alla fall :)

Jag är jättetacksam om någon ville svara och hjälpa mig!!

Mvh
Linnéa

krimskrams
0

Örter i häxkiteln låter som en god idé! kom ihåg bara att avgränsa om ni planterar t.ex. mynta, eftersom de har en tendens att sprida sig ohämmat!

Halvdansken
0