Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2165 ggr
davidia
0

blommar den iår?

jag köpte ju en stockros för ett tag sen.jag fick höra av en att den inte kommer att blomma iår….är det sant?eller kommer den att blomma nästa år?och hur är det med stockros frön?vad lång tid tar det innan dom blommar?

Gentle
0

Stockrosen är två-årig så den blommar andra året och sedan sprider den sina frön .Jag vet igentligen inte så mycket om denna vackra blomma då jag drev upp planter föra året och väntar på att få se dem vackra blommorna senare i sommar.

davidia
0

ok.då vet jag lite mer iallafall

Bjornen
0

Det vanligaste stockrosorna är tvååriga och första året bildas en rosett som kräver frost för att kunna anlägga knoppar och senare blomor. På senare år har en ettårig stockros framkommit och det är oftast den som säljs som plantor på våren. Dessutom finns det arter och sorter som är fleråriga. Även de tvååriga stockrosorna kan bilda sidorosetter som överlever vintern och blommar året efter.

davidia
0

dom i affären sa att den var flerårig.

Christina
0

Tror att de sålde en planta som ska blomma i år. Dvs att den redan är ett år gammal. Jag har flera gånger köpt stockrosplantor och de blommar samma sommar.

davidia
0

jag hoppas ju på att den ska blomma iår!!!

Christina
0

Det gör den säkert. Om du sår själv från frö får du bara en liten bladrosett i år, precis som Bjornen säger. Men de plantor som säljs ska blomma nu den här sommaren.

Ahnna
0

Jag läste nyligen i en trädgårdstidning om ett par som hade köpt ett hus med gammal trädgård. När de började gräva lite och "hitta tillbaka" till de gamla rabatterna så kom det upp hur mycket stockrosor som helst, som hade legat "vilande" i många år. De återkom tydligen varje år efter det.

Jag har också en växtkatalog här som säljer stockrosor som perenner. Men frökatalogen har bara 2-åriga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

davidia
0

hade ju vart roligt om dom hade blommat i flera år framöver.

Christina
0

I ett varmt skyddat läge kommer de tillbaka år efter år. Vi har stockrosor längs en mur på vår bakgård i stan och de har blommat varje år i sju år nu. Dvs fröat av sig på samma fläck. Och de nya fröplantorna tenderar att bli större och större.

davidia
0

jag har satt plantat vid husväggen och där lyser solen hela eftermiddagen och kvällen.

Ahnna
0

Christina, har det varit 2-åriga stockrosor som har återkommit? Jag funderade på att köpa såna fröer i år, men avskräcks lite av att de bara blommar en säsong enligt påsen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Ja det är den vanliga stockrosen. Den som kallas tvåårig och vi har låtit den stå och fröa av sig. Det fungerar också att klippa ner den genast efter blomningen. Då kan samma planta komma igen även nästa år.