Vad-är-det-här-tråd
Det har kommit upp ungefär en miljon nya växter i min trädgård de senaste veckorna, och jag vet knappt vad hälften heter. Hjälp mig artbestämma!
Tyvärr kan man bara lägga in en bild per inlägg, så ni får scrolla neråt…
Vi börjar med några blad. Det har kommit kanske ett 10-tal såna här små "knorrar" i samlad tropp under en rosbuske.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag är inte säker så ni får gärna rätta mig…
#1 ser ut som nån sorts vårkrage
#2 Vet jag inte vad de heter, men det blir stänglar med lila blommer. Sprider sig som sjutton..
#3 Trollius. Om du låter den vara ifred så blir den till en liten buske. Jättefina.
#4??
#5 Måste vara en lök av nåt slag…gräslök..??
#6 Ja det är liljor. Blir höga stänglar med blommorna i toppen. Finns ju så många olika liljor..
#7 Ingen aning…
Hoppas du blev lite hjälpt iaf..:)

# 0 Judekörs eller japansk lykta
# 1 Doronicum och troigen gemrot (eller vårkrage).
# 2 Skogssallat som troligen är det värsta ogräset som kan finnas i trädgårdarna. Räkna med fördubbling varje år. Kirskål är lättutrotad jämfört med parksallat. Den kommer från europas bergstrakter och blommar med blåa blommor.
# 3 Smörboll och troligen trädgårdssmörboll som är lite större än vår vilda smörboll (som växer norrut på fuktig ängsmark och gärna kalkrik mark).
# 4 Campanula och kanske knölklocka?
# 5 Någon Allium.
# 6 saffranslilja. Linne kallade den Lilium bulbiferum nonbulbiferum alltså lilja med bulbiller men utan bulbiller. Blommorna är lite ljusare än brandgul lilja. Typiskt är den röda tonen på bladen och knoppen som nästan försvinner vid blomningen. Vad vet du om denna liljas ursprung och finns den på flera gårdar däromkring ? Den är jag mycket intresserad av växtens historiska bakgrund. Numera är det latinska namnet Lilum bulbiferum var. croceum.
# 7 afton- eller morgonstjärna (Ornithogalum)
#2 Jag trodde det var nån slags förgätmigej!? Vi har såna o mamma är så glad för dom sprider sig lätt! :) *asgarv*

TACK för hjälpen!!! 
Ja, liljorna i #6, de finns både hos mig och närmaste grannen, samt att jag har räddat några ifrån en väninna som bor nån mil härifrån, som ville bli av med sina. Lökarna såg ut som vitlökar ungefär, men hennes blomstänglar har blivit mycket högre än mina. (Hon har bättre läge.) Det skulle inte förvåna mig om de finns hos fler grannar också, jag har minst 20-30 stycken i olika grupper i min trädgård.
#7 såg jag sluta sig igår kväll när solen gick ner. Är det specifikt för morgon- eller aftonstjärna? Eller kanske båda…?
#2 Hihi, vad bra att en yta på ca 2 kvm är översållad med sånt ogräs då!
I och för sig, blommar det med blåa blommor så passar de bra där de är, för just nu är det massor med pärlhycinter där och det ser jättefint ut. En blå matta, liksom. Och rosen som står ovanför är sådär mysigt chockrosa när den blommar, så det blir en cool kontrast.
#4 Campanula… *fundera* Måste googla lite, känner igen namnet men har ingen bild i minnesbanken…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#11 Campanula är ju blåklocka… "Ogräset" går bra att klippa ner med gräsklipparen. Mitt är inte blått utan går i mörklila..

Om blåklockan är knölklocka är det ett besvärligt ogräs eller en god grönsak. Knölklockan har sytrådslika rötter de första decimetrarna och därefter kommer den vita "moroten" som är god att äta. Om den torra stjälken hör till blåklockan är det hässleklocka som är ebn vanlig trädgårdsväxt, visserlign kan en del tycka de också sprider sig för mycket.

#13 Tänkte att Skogssallaten är ogräs…:)