Perenner till morgonsol-rabatt?
Jag har precis inlett arbetet med att gräva en rabatt längs husets östersida. Det enda som växer där nu, förutom gräs, är lupiner i en liten grupp, små självsådda skott från vinbärsbuskar och blåstjärnor. (Samt en och annan vintergäck, även om det bara är bladen kvar nu.)
Jag vill ha snygga, coola och vackra perenner där, men de måste tåla att stå i skuggan från lunch till solnedgång. (Det är bara morgonsol där, till ganska exakt mitt på dagen.) Jag kan tänka mig Rosor eller clematis också, om de klarar "klimatet", vill säga.
Vad har ni för tips? Gärna på sånt som går att hitta i handeln nu, antingen i fröform eller som färdiga småplantor. Rabatten är stoooor, cirka 1.10 gånger 10 meter, så om kostnaden KAN hållas nere lite blir jag lycklig.
Det är ju rätt mycket rabatt som ska täckas, menar jag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Honungsrosor och olika alpclematis brer ut sig snabbt.
Om man tar honungsrosen Hybrida och samplanterar med en Lykkefund får man en rätt lång blomning, eftersom dessa engångsblommare blommar i tur och ordning. Lykkefund är taggfri, vilket är en fördel.

Tack, Christina, alltid roliga idéer från dig! Klarar dessa växter att stå i skuggan så länge då?
Lykkefund är ganska trevlig, tycker jag, som egentligen inte är så förtjust i just honungsrosor. Jag gillar stora, fyllda, maffiga blommor.
www.stuteriprecious.se

… Men din houngsros, i länken ovan, är ju jättefin!
www.stuteriprecious.se

Haken är ju att de inte blommar så lång id. Men om man sätter de två tillsammans så tar den andra över när den första slutar. Det finns en honungsros som heter Starkodder också (finns bl a hos Cedergrens i Råå) och den ger blomning efter de båda. Men tre st blir kanske väl mycket?
Den här Alchymuste står hos mig och får sol från kl 14-solnedgång hos mig. Klätterrosor är ofta lite ner skuggtåliga än andra Rosor. Deras naturliga plats är ju att slingra sig inne i tät vegetation.

#5 Om man kombinerar Lykkefund och Honungsros med nån clematis så kanske man får lite variation också? För en clematis kan väl klättra på en klätterros, eller är jag ute och cyklar…?
Alchymist är en trevlig ros också, lite "ovanlig" färg. Jag kom på att den där rosa klätterrosen som jag flyttade stod ju i ovan nämnd rabatt förut, utan problem. Den som liknar Coral Dawn.
www.stuteriprecious.se

Jag har clematis som klättrar på min Lykkefund och som blommar när rosen lagt av.
**Kräver dessa klängrosor djup jord?? Kan det räcka med ett djup på 40 cm ?
**

Jag har ett par ställen där berget ligger 40 cm under jorden. När jag planterat rosorna har de istället fått mer utrymme för rötterna åt sidorna. Ovannämnda Rosor som är mycket härdiga klarar det, men man får se till att vattna lite mer eftersom på det djupet kan de ha svårt att själva söka sig till vatten..

#7 Låter bra det! Älskar Rosor och clematis… Ju fler desto bättre!
Jag grävde massor igår, och eftersom den nämnda österrabatten går ihop med nordrabatten (trädgårdens skuggigaste läge) så har jag nu en rabatt som är över 16 m lång, som går i 90 grader runt husväggen. Men på nordsidan blir det nog mycket funkior, spansk näva och skuggröna, m.m. Tänkte göra lite "djungel" där.
Finns det fler perenner som trivs i öster?
www.stuteriprecious.se

Kom igen nu, det måste finnas fler att välja mellan? Perenner, ettåringar, tvååringar…? Det är ju hög tid att så nu, "sista chansen" för säsongen…
www.stuteriprecious.se

Jo dert finns mycket att välja på. Ett eller anat tusen och det är ingen bråtska med sådden för de flesta hinner fram om de kommer i jorden före midsommar. Några går bra att så hela juli okså.

#12 Fast jag vill ju ha blommor där under sommaren, inte bara i höst. 
Är det så enkelt att de flesta perenner tål att stå i skugga från lunch till solnedgång?
www.stuteriprecious.se

Salvia, nävor, trädgårdsnattviol - så har du en blåskimrande rabatt som blommar länge.

#14 Mysigt! Men jag experimenterade lite med fröer igår. Jag hade lite över av blåklint, vallmo och ringkrage, så jag sådde dem i en salig blandning runt lupinerna som börjar komma där. Jag hoppas att de tar sig, men det återstår att se.
Min moster har pratat om en massa nävor som hon har, de var visst rosa, som jag får ta om jag vill. (Hon envisas med att bo så långt bort bara!) Man kanske skulle ta en sväng ditåt nån dag… Beväpnad med trädgårdsspade och jordfyllda hinkar, kanske.
www.stuteriprecious.se

Många växter tål halvskugga och vissa skuggväxter kan trivas, liksom en del solälskande växter. Riktigt solälskare kan låta bli att bli så fina och de tål vanligen inte för fuktigt under höst och vinter. Salvia känns lite tveksam på alltför skuggigt, men kanske lyckas bra om den får stå lite fritt och öppet..