Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6704 ggr
TIN
0

Letar en krukväxt

Hej

När jag var ung hade jag en krukväxt som vi kallade Sprättiväg. När jag söker på det namnet hittar jag bara en växt som sprätter iväg frön. Den jag letar efter hade smala lite "pilformade" blad och på båda sidor om bladen satt det en rad av små skott (ej frön) Som ofta "hoppade" över och rotade sig i dom andra krukorna. Är det någon som vet namnet på denna växt? Skulle gärna vilja ha den igen

Maria
0

Åh en sådan hade jag också.

Kallades den inte också "Mor och barn" eller blandar jag ihop det med någon annan växt nu?Obestämd

/Maria

MarajLowajz
0

Är det Euphorbia leuconeura ni menar? =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

plutopellis
0

Jag kan skicka frön till dig från min om du pmar din adress Glad

Maria
0

#4 Det var dessa jag menade när jag skrev.Glad

/Maria

tvättäkta bybo
0

jag har ett fint skott av denna som jag kan tänka mig sälja!

En euphorbia leuconeura alltså! :)

Bjornen
0

Typiskt för Euphorbia leuconeura är att fröna sprätter iväg. Samma företeelse sker med olika arter av balsaminer. Vår vilda art springkorn har ju det latinska namnet Impatiens noli tangere (=rör mig ej)

Bjornen
0

Typiskt för Euphorbia leuconeura är att fröna sprätter iväg. Samma företeelse sker med olika arter av balsaminer. Vår vilda art springkorn har ju det latinska namnet Impatiens noli tangere (=rör mig ej)

tvättäkta bybo
0

var å kollade nyss har flera fina skott av euphorbia leuconeura :)

plutopellis
0

#9 precis en sån är det, som jag har skickat fyra små frön idag till TIN Glad

tvättäkta bybo
0

#10 okej, kul! :)

TIN
0

Tack för alla svar.

maggan.berra@bewe.nu
0

Hej! Den heter Kameuforbia //Marga