Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 10198 ggr
Ahnna
2007-05-01 11:31
1

Schneewittchen

Köpte mig en ros igår, på Granngården av alla ställen. Jag dividerade länge med mig själv, men till slut blev det en Schneewittchen. Vitt skulle passa bra i en specifik rabatt, nämligen.

Men hur ser en "vuxen" Schneewittchen ut egentigen? Man ser ju inte mycket på den lilla bilden som följer med plantan, så det skulle vara intressant att se hur en stor buske ser ut.

Är denna ros en såndär hybrid som dör efter några korta år, eller håller den ett tag?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-05-01 11:51
0

Schneewittchen är en polyantharos och blir sådär 60-70 cm. Den kan mycket väl hålla ett längre antal år. Lite beror det på kvalitet och omvårdnad. Polyanthor ska ha mycket gödsel och klipp bort vissna blommor efterhand, så blommar den rikligare.

Allt om Trädgårds rosforum kan du se lite bilder och läsa  kommentarer från andra som har rosen.

Prizma_o_Kristall
2007-05-01 14:20
0

Schneewitchen är vit, långhårig med fluffiga öron. Hon ser dock mycket dåligt… Hon blir 1 år i maj.

Kunde inte låta bli, min kanin heter schneewitchen ;)

Kan tyvärr inget om rosen.

Kramar

Lillianna
2007-05-01 19:44
0

Mina, har 2, brukar frysa tillbaka ganska mycket varje år men blir sedan runt metern i höjd. Friskt och fin och doftar gudomligt om man stoppar näsan i dem. I år har de frusit ner till marknivå men jag är övertygad om att det hinner ikapp senare.

Platera gärna lite extra djupt…

/Lillianna

~ Lillianna ~

Ahnna
2007-05-02 10:39
0

#2 Angora?

#1 & 3 Tack för svaren, då vet jag lite mer. Ska man klippa ner den "som vanligt" till dryga decimetern på våren, eller ska den klippas på annat sätt?

När ska man gödsla och med vad?

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-05-02 10:44
0

Hmm, på länken ovan står det att den är härdig till zon 3, men växtkatalogen jag har framför mig säger att den är härdig till zon 4…

Den verkar, av kommentarerna att döma, vara en sjuklig ros? Återigen säger min växtkatalog nåt annat.

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-05-02 11:11
0

Jag har ingen större erfarenhet av Sneewitchen men har haft en några år och den har övervintrat bra denna vinter. Den gick i vila tidigt förra året och jag tror därför att den går i vila genom kortare dagar och är i så fall härdigare norröver. Jag bor ju i zon 6 och därför kanske den gå som sämst i zonerna 3-4. Den liknar mycket The Fairy men den slutar aldrig att blomma och de har övervintrat sämre.

Lillianna
2007-05-02 11:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6, Bjornen, vad menar du med att den liknar the Fairy?? Jag har den oxå och det är ju en 'marktäckande ros' , snudd på trist tycker jag medan Schnewitchen har riktigt stora fina blommor och är en trevlig ros. Du kanske menade att de invintrade på samma sätt eller??

Bilden är på min Schneewitchen. 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Bjornen
2007-05-02 12:02
0

Ofta blir blomklasarna så tunga att de lägger sig om inte de stöds upp och beteer sig därför på liknande sätt som The Fairy som också kan stödjas upp. Skillnaden är att Sneewitchen har större blommor och inte så många i klasarna. Beteendet kan också variera lite på grund av jordmån, men den beteer sig åtminstone för mig där den växer på lite magrare mark.

Lillianna
2007-05-02 12:06
0

Ok då är jag med…

/Lillianna

~ Lillianna ~

Prizma_o_Kristall
2007-05-02 17:15
0

#4 Nej, en blandras mellan lejonhuvud och en långhårig gatukanin från mallorca som numer bor i sverige och har ett bra liv. De förra ägarna till Schneewitchen kommer från Tyskland och de tyckte hon var en liten snövit, så Schneewitchen betyder egentligen "Liten Snövit".

Kramar

Christina
2007-05-02 17:52
0

#4 Tror inte alls att den är sjuklig. Polyantarosor klipps ganska hårt på våren och ska gödslas i april/maj och en gång till i mitten av juni. Du kan gödsla med vad som helst, men naturgödsel (ko-på-påse eller hönsgödsel) är de bästa. Första sommaren behöver den ingen gödsel alls. Då ska den etablera sig och börja känna sig hemma på sin plats hos dig.

Ahnna
2007-05-03 12:51
0

#11 Kan hästgödsel fungera? Det har jag fri tillgång på… Flört

Tittade påden i morse, den har två små, små, smååå knoppar på gång. Inte som de redan etablerade rosorna i trädgården som redan har flera blad…

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-05-03 20:46
0

Javisst - är du så lycklig att du har hästgödsel ska du använda den. Brunnen förstås. Men som sagt första året behöver den inte nånting.

Ahnna
2007-05-26 13:19
0

Hmmm, den har börjat få lite blad, små som jag vet inte vad, men den har inte vuxit en enda millimeter på höjden. Börjar bli lite orolig för den…

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-05-26 22:23
0

Mina nyplanterade brukar sätta igång och växa på höjden under sensommaren. Just nu går antagligen all kraft åt för roten att etablera sig.

Ahnna
2007-05-27 11:22
0

#15 Vilken tur då! Bladen börjar bli större redan (det var varmt igår) men inget på höjden, som sagt.

www.stuteriprecious.se