Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 4884 ggr
Ahnna
0

Hur långt har era tulpaner kommit?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar tulpaner, så jag planterade bortåt 100 lökar i höstas. De som har kommit längst är de som syns på bilden, i en rabatt runt ett av äppelträden. Sorterna kan jag inte minnas sådär jättenoga, men det var ett gäng vita, vit/gröna, lila, blåaktiga och mörkrosa sorter. Jag bor i zon 4, så det är nog ett tag kvar innan de går i blom.

Hur långt har dina tulpaner kommit hittills?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Så här ser mina tulpaner ut Gråter

Ahnna
0

Nämen…! Så tråkigt! Gråter Och min största skräck är att komma ut en morgon och se samma sak här. Tur att man har hästar och därmed staket runt större delen av tomten… Än så länge har det nog varit min räddning. Än så länge.

Men jag hörde på radion häromdagen att rådjur ogillar narcisser och att man ska plantera såna ihop med tulpanerna, så slipper man få dem uppätna. Jag har inhandlat flera små krukor med narcisser i dagarna bara just därför. Man kan ju i alla fall hoppas att det fungerar! Skrattande

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Ja narcisser och allium avstår sorkar och rådjur från att äta upp. Så det är verkligen det allra bästa att blanda dem.

flaxss
0

trädgårdar här  där jag bor så blommar tulpanorna , hos mig är  det bara blad än men snart blommar mina med , usch så tråkit att dom blev av bitna

Humlan
0

Det ser likadant ut hos mig som hos flaxxs, hos grannarna blommar det, men mina sticker bara upp lite än så länge, men den som väntar på nåt gott!

Ahnna
0

Vad orättvist att vissa har blommande tulpaner redan! Här är det dubbelt orättvist, eftersom min och min grannes tomter är till hälften is-och-snötäckta fortfarande, medan alla andras tomter i byn har tinat. (Vi har fler träd runt våra tomter, så det blir mer skugga.) Så jag slår vad om att alla grannar i byn kommer ha tulpaner i blom långt före mig!

www.stuteriprecious.se

Alberta
0

Tulpanerna är avbitna, spåren av rådjursklövar syns i jorden. Grannens tulpaner har klarat sig. Det är en tidig sort som står under täta buskage. Mina påskliljor (=narcisserna) blommor desto flitigare nu.

Grannen har en tibastbuske (daphne) som blommar i rött/lila nu på bar kvist.

Diana61
0

Dessa är tagna för tre dagar sedan och alla ser utt att ha klarat sig under vintern. Ni kan även se några påskliljor på väg här och några dagliljor och två kjesarkronor.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

UlrikaA
0

Här blommar kejsarkrona och de små tulpanerna. Och så påskliljorna förstås.

Ahnna
0

Jag vill också har blommande tulpaner nu! Det finns inte tillräckligt bra internetsidor med tulpaner för att jag ska få se mig mätt på dem…

Förresten, heter det "tulpan" eller "tulipan"? Verkar vara olika beroende vem man pratar med.

www.stuteriprecious.se

cosmonita
0

Såhär långt har mina kommit idag

Bjornen
0

Det latinska namnet på tulpan är Tulipa som ursprungligen är en felöversättning från turkiskan under 1550-talet som uppstod genom missförstånd istället för turban som på turkiska hette tulipand.

Christina
0

Jag VET att jag inte ska ha tulpaner och krokus. Men testar ändå alltid varje år. Nu kom jag ut till landet efter ha firat påsk med släktmiddagar i stan. Alla lökar var uppryckta med rötterna och ströda över tomten. Utom de där blasten var avbiten Gråter

Diana61
0

Blanda in påskliljor/narcisser bland tulpanerna så sakall du se att det går bättre och minde varianter bland krokusarna. Detta gjorde jag på landet och klarade nästan alla tulpaner på det viset.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Det hade jag faktiskt gjort men de dj-arna kunde sortera.

jazza
0

Så här ser mina Tulpaner ut!

Christina
0

Strö salt i såren du bara Skrikandes

Jättefina menar jag. Knubbiga och fina. Vilken sort är det? Precis sådana skulle jag vilja ha,

Alberta
0

#16 Fina tulpaner. Jag kan nästan höra hur krispiga de är.

Ser ut som du har ett skydd över. Är det så?

anki1
0

kommit upp ca 5 cm, har lagt över "kompostgaller för att skydda mot rådjuren. Får de komma upp med knoppen ca 10 cm så klarar dom sig.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

hjälpte mig inte stort med narcisser. Ett tag körde jag med svartvinbärskvista och häggkvistar det gick bra i flera år. men dom genomskådade det nu är det "hinder" som gäller tills dom blivit för "träiga"

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Diana61
0

Så rådjuren är smarta och löser de problem de springer på. Hmmm Nedrans djur!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Ja de gör sig bäst på ett fat med hasselbackspotatis till. Och ändå är de så söta när de står utanför vårt terrassfönster som de gjorde alldeles nyss. Och käkade av alla solrosfröskal som ligger i högar under vinterns fågelbord.

Inte skulle jag kunna … ens om jag hade jaktlicens och vapen……

Åsa S
0

Inga av mina tulpaner har börjat blomma och inga är nedbetade, rådjuren tar grannarnas stora pråliga tulpaner och struntar i mina små vildtulpaner.

Christina
0

Jag ska hålla mig till vildtulpaner i fortsättningen.

De här vet jag inte vad de heter. En liten enkel tulpan som maken köpt och planterat. De har återkommit i fyra, fem år och de får vara ifred. Bilden är från förra året. Så långt har de inte kommit ännu hos mig, men de brukar vara tidiga.

Bjornen
0

Det är någon sort av Tulipa greigii och brukar gå under det svenska namnet påfågelstulpan.

Christina
0

Nämen - då fick jag ett namn på den trogna och tåliga. Tack!

Ahnna
0

#24 Jag har bara en fråga, Christina; VAR hittar man en trädgårdsintresserad make?! Räcka ut tungan

Vad avis jag blir på alla som har blommande tulpaner nu… Men idag är det i alla fall sol, så det kanske händer nåt här också.

www.stuteriprecious.se

Christina
1

#27 Man plockar honom i unga år och matar och ansar och omskolar varsamt.

Ahnna
0

#28 Ah, jag förstår. Jag är säkert för sent ute, som vanligt… Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Fast hittar man en äldre kan man nog beskära och forma med litet tålamod och mycket kärlek :)

elenor
0

Intygas bestämt!Kyss

elenor
0

För att återgå till tulpanerna, så blommar bara de här små med lätt randiga blad - har tyvärr glömt namnet !Fundersam

Övriga tulpaner har bara börjat visa knopparna.
Fjolårets fina tulpaner ser tyvärr inte ut att komma i repris. Bara någon enstaka här och där.
förra våren var nog ypperlig för tulpaner - sval och regning ända till maj!

Hur våren ser ut här hos oss idag, syns litet på den här bilden. 

Scillorna kommer, som ni ser, överallt både på önskade och oönskade platser!

Inne på gården har magnolian just kastat av pälskappan från knopparna och är färdig att veckla ut blombladen.

elenor
0

Här är en bild på en av magnoliaknopparna.

elenor
0

Här är en bild på en av magnoliaknopparna.

Ojdå! Nu halkade jag visst av spåret igen!Generad

Christina
0

#32 Åh vad fint och vårlikt du har det! Och Magnolior också. Vilken lycka!

Christina
0

De små tulpanerna med randiga blad vet jag inte heller vad de heter, men de brukade jag ha också. I år är de emellertid nedbetade till marken.

De enda jag får ha ifred är de röda som Bjornen gav mig namnet på i #25. Där var förra årets bild och här är från samma plats i år. De är lika fina som alltid. Annars är det nog narcisser och allium som får gälla hos mig.

AnnaO
0

Vilken härlig färg, Christina. Så intensivt röda.

I höstas satte jag några tulpanlökar, som jag har glömt namnet på nu. Men de blev finare än jag hade väntat mig. De har grenade stjälkar och flera blommor, och fyller ut mer än tulpaner brukar göra.

Någon som vet vad de heter?

Christina
0

Tyvärr - jag är usel på tulpansorter. Är inte de förgrenade den sort som kallas för 'liljeblommande'?

Diana61
0

Dessa har blommat två-tre dagar nu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

SannaHolmgren
0

Mina tulpaner ser ut så här. Satte massor med lökar för två år sen, uttorkade och halvvissna som min man släpade hem i sopsäckar. Deras företag hade anlagt gräsmatta i nån park och det var meningen att tulpanerna skulle slängas på tippen. Jag chansade och tryckte ner allihop lite för tätt i samma land, för att se om de skulle klara sig. 

Förra året stack det upp några små ynkliga blommor och några krokiga blad, ungefär en fjärdedel av vad som syns på bilden. Nu är det överraskande många som överlevt, vilket jag inte trodde, så jag är jätteglad! Bladen är dock lite missfärgade och knöliga, så hur ska jag göra för att det ska bli ett tulpanhav nästa år?

Ahnna
0

Vad fina tulpaner alla har! Igår såg jag de första riktiga knopparna på mina, förutom på en liten en (5 cm lång?) som öppnade sig redan för nån vecka sen, men bara lite, lite. Den är röd/gul-randig och som sagt mycket liten. Dess kompisar runt omkring har inte en tillstymmelse till att öppna sig. Skumt.

Några påskliljor har faktiskt lyckats slå ut också, och ett 100-tal knoppar är på väg att öppna sig.

Jag har varit duktig och planterat ut mina krukplanterade (nu överblommade) narcisser bland tulpanerna, så förhoppningsvis blir det lite gula inslag nästa år. Men just nu ser det inte så snyggt ut med ett gäng halvvissna stjälkar som täcker halva rabatten, med tulpaner emellan.

www.stuteriprecious.se

Diana61
0

Nya tulpaer har öppnats sig idag.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

On dessa "vita?" som i år tycks vara créme gula ?? och LÅGA!!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Ingen som har namnförslag till AnnaO:s tulpaner i #37?

elenor
0

Har tagit bilder på några av de tulpaner som blommar hos oss nu.

Dessa Apeldoorn blommar för andra året så här fint. De har möjligen något mindre blomkronor i år.

elenor
0

Den här gruppen består av flera olika sorter i rosa toner. Det är nästan bara en sort som blommar än - fast tittar man noga så har det också slagit ut ett par liljeblommande i samma rosafärg men med vita kanter på kronbladen. Så småningom ska gruppen kompletteras med vita papegojtulpaner. Ska bli spännande att se om det blir så vackert som jag föreställt mig!

elenor
0

De här röda liljeblommande tulpanerna har slagit ut idag.

Kommer inte ihåg namnen just nu och orkar inte gå ut och titta efter.

Bjornen
0

Bild 37 kan vara anemontulpanen Tulipa praestans "Fusilier". Men det finns säkert också andra alternativ.

Ahnna
0

Såna där rosa med vita kanter har jag nog också bland de tulpanerna som syns på bilden i #0. Det börjar komma knoppar där, och stjälkar som växer flera centimeter per dag, men ingen har slagit ut ännu.

#46 Jag tror säkert att det blir lika vackert som du har tänkt dig, för hur kan man misslyckas med så vackra tulpaner?! Flört

www.stuteriprecious.se

AnnaO
0

#45 Visst är Apeldoorn härliga. Jag har sådana som kommer igen år efter år utan att jag gör något för att hålla dem vid liv.

cosmonita
0

Mina blommar inte än men har knopp

cosmonita
0

Och så denna med flera knoppar

Margareta
0

Mina tulpaner blommar för fullt, skall ta kort och visa i morgon.

Numer pensionär i Nynäshamn

Ahnna
0

Såhär blev dem, som syns i #0.

Det är en blandning; "Perfect Partners" runt stammen, i förgrunden syns 3 lite lägre Arabian Mystery, och de två vita tulpanerna till vänster är Spring Green. Det var fler såna, men de har redan blommat över, de var lite tidigare än de övriga.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Såhär blev dem, som syns i #0.

Det är en blandning; "Perfect Partners" runt stammen, i förgrunden syns 3 lite lägre Arabian Mystery, och de två vita tulpanerna till vänster är Spring Green. Det var fler såna, men de har redan blommat över, de var lite tidigare än de övriga.

www.stuteriprecious.se

Margareta
0

Tulpanerna i söderrabatten har blommat över sen länge, men de var jättefina och helt i min smak. Det är kul när man inte valt själv (jag är med nyköpt trädgård)

Alla syns inte på bilden, men det var några härliga mörka nästan lila färger, som jag gillade särskilt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

Blir grön av avund när jag ser era vackra tulpanrabatter. Mina äts upp av dovhjortsflocken, som jag klagat över flera gånger här. De enda jag fick behålla är några gulröda, som är uppblandade med narcisser och så de som Bjornen lärde mig heter påfågelstulpaner. Små enkla, som faktiskt vissnar vackert.