Ta bort stubbar??
Har några stubbar i trädgården som ska bort nu i vår.. på något sätt!!
Söker tips på bra tillvägagångssätt.. inga stora stubbar utan kanske 15-20cm i diam, från äppelträd.
Hört man kan bränna bort dem genom att göra ett hål i stubben o sätta fyr, roundup i ett hål i stubben eller hur blir det om man bara sågar av jäms med marken o låter det vara, kommer det nya skott då eller kommer roten att själv då?
Tacksam för all hjälp!!
Vad är det för träd? Är det en asp eller al så brukar det komma mkt skott men är det ett fruktträd så brukar det aldrig komma skott av det.
Man kan såga ner det så långt ner mot marken som möjligt och låta det vara så ruttnar det.
Man kan gräva runt stubben och hugga av rötterna med yxa om det är ett mindre träd.
Det finns också företag som kan komma och fräsa bort dem.
Det är äpple.
Då kan du såga så nära marken som möjligt och bara lämna om du vill. De brukar ha ganska stora och tjocka rötter men de brukar inte skjuta skott om man sågar ner det så nära marken.
Okej, tack!
Jag brukar använda yxa.
Om det är små träd gräver man först runt och hugger av de mindre rötterna och lyfter sen upp rotklumpen. Är det större stubbar brukar jag hugga av så mycket som möjligt och sen fylla i jord i hålet och lägga på lite grästorvor. En del år senare får man fylla på med mer efterhand som de kvarvarande rötterna multnar.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973