Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5685 ggr
Christina
0

Vad blommar hos dig nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rabatterna ser fortfarande rätt döda ut, även om jag ser blommor omkring mig. Tulpaner och narcisser blommar fortfarande och andra lökar som pärlhyacint, scilla och snöklocka.

Jo blågullen blommar för fullt och aklejorna kommer snart med sin första blomning. Herrgårdspionens knoppar är sprickfärdiga. Annars är det vilda det som dominerar. Skogsviolen är en blå matta i skogsbrynet och tandroten har smugit sig in överallt i rabatterna och jag rensar bara bort den när det blir väl trångt för det planterade, som behöver livsrum.  Gullvivorna är jättestora och humleblomster har slagit ut, liljekonvaljerna börjar komma så smått. 

Christina
0

Skogssviolen är ovanligt fin tycker jag i år, precis som många andra vilda blommor denna vår. Den har brett ut sig bakom mina rabatter mot skogskanten.

Och - jovisst -löjtnantshjärtan och fänrikshjärtan står i full blom. Så det är tydligen en hel del i alla fall.

Humlan
0

Löjtnants och Fänrikshjärta blommar hos mig med. Lungörten har blommat över. Flera av mina nävor, bland annat Praktnävan blommar.

SannaHolmgren
0

Äsch jag vet ju inte vad hälften heter.

Men iallafall så blommar idag den 22/5 de sista pingstliljorna, den sista låga rhododendronen, mina gula "lupiner"(som jag inte har namn på) smultronen jordgubbarna, jättemånga av stenpartiväxterna. Och syrenerna, liljekonvaljerna och azalean blommar just nu för fullt.  Och min lilla japanska vingade benved blommar med pyttesmå gröna blommor.  Lingonen blommar^^.  Det som håller på att slå ut är bl a krolliljorna, de vanliga lupinerna och gräslöken.

Bjornen
0

#3 gula lupinerna är lupinväppling.

Just nu blommar omkring 100 olika växter förutom vårlökarna.

Christina
0

#4 100 olika växter i blom. Oj! Imponerande. Hur jag än räknar får jag det inte till mer än ett tiotal hos mig i rabatterna. Först då jag räknar in det vilda som finns omrking den tuktade delen blir det mer. Det är därför jag är så förtjust i den vilda inramningen.

Glömde vårkragarna och bellis. De har blommat länge nu.

#2 Mina nävor har vackert bladverk men inga blommor ännu på ett tag.

Shannisen
1

Påskliljorna har blommat över för länge sedan. Lötnantshjärtana börjar blomma över…

Rhododendron (den lila) börjar blomma..en annan Rhododendron har blommat ett bra tag..

Clematis har börjat blomma…(sorten minns jag inte)..Bondpion har knoppar men blommar inte än..phlox blommar..mossphlox tror jag det är…vit syrén och norsk brudspirea blommar..samt några fetblad…

Men än så länge är det inte så "blommigt"..

Diana61
0

Oj! Massor av olika violer, forgetmejej, löjtnantshjärtan, fänrikshjärta, Rhododendron, vårkrage, Tulpaner, narciser, påskliljor, magnolia, syren, mossphlox, Kjesarkrona, balkansippor, Smörboll, pärlhyacinter, gullvivor, patellaklejan har just börjat. Så har vi då blomlådorna men det är ju lite fusk och alla maskrosor ;-)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Clematis har jag faktiskt tre som blommar. Alpinorna (den vanligaste blå) blommar som en galning.

Så har faktiskt de alldeles nyinköpta små Tage Lundell och Violet Purple fått ett par tre blommor var.

flaxss
0

här hos mig ( i andras trädgårdar ) ser jag blommande roddisar,azalea,syren,vresros och andra Rosor,pioner,akleja,förgättmejej bägge sorterna,timjan,lavendel står i knopp,ginst,tulpaner,hästkastanj m.f finns fler som jag inte kommer  på namn

ikna
0

Prästkragarna blommar! Hur blir det nu till midsommar?

Christina
0

Jag har alltid haft prästkragar och syrener i midsommarstången. Miss tänker att de kan ha blommat över i år, även om mina prästkragar inte börjat ännu. Men de blommar å andra sidan lääänge. Värre kan det bli med syrenerna. Å andra sidan har jag upplevt midsomrar så syrenerna inte börjat blomma ännu, så det jämnar ut sig om man hänger med länge.Flört

SannaHolmgren
0

#4 Tack så mycket. Lupinväppling var det ja…:)

Mina prästkragar har också sprickfärdiga knoppar. Sen har jag en stoor sorts prästkragar som dök upp efter att vi börjat gräva på tomten. En dag växte den upp på parkeringen, tror jag tom hade rensat bort den vid något tillfälle, men den kom tillbaks iallafall. Den blir mycket hög och blommar inte förrän till hösten.

cosmonita
0

Hos mig blommar löjtnantshjärta, påskliljor, gullviva, syrén, kaukasisk förgätmigej, rhododendron, pärlhyacint och i norrabatten ff tulpaner. Jätteramsen har små små knoppar. Bifogar bild på min skuggiga rabatt.

Alberta
0

Hos mig har murrevan börjat blomma. Den sprider sig snällt och dyker upp lite varstans. Fuktigt och skuggigt verkar vara bäst. Har den igen jord klarar den sig nästan ändå på fukt från bergskrevor …. Jag hade från början bara blåa utefter en mur, men i år har det blivit många vita av någon anledning. De är väldigt näpna och de små knopparna är som knappar.

Christina
0

Murrevan är jättesöt. Funderar på att skaffa den och låta den slingra på mitt berg.

SirMaxwells
0

Hos oss i söder blommar snart pionen…

SirMaxwells
0

Syrenen har snart vissnat:-(

Ahnna
0

Oj, det är rätt mycket som blommar här nu!

Tulpaner
Narcisser
Gullvivor
Violer
Vallört
Pärlhyacinter
Nån gul blomma som jag inte vet vad det är
Röd rosenkvitten
Alla äppelträd
Maskrosor förstås
Penséer och petunior som jag köpte i nån affär nyligen
Alpklematis

Jag tror att det var allt…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Just det, nån blå liten, liten, liiiiten blomma också, som bredde ut sig över gräsmattan nyligen, kanske 3 cm hög allt som allt. såg ut som extremt liten förgätmigej, ungefär.

www.stuteriprecious.se

Prizma_o_Kristall
0

Hos mig blommar: Penseer, gulltörel, ormöga, förgätmigej, vårkrage, vårtörel, eldtörel och "rosentunga". Rosentungan har jag döpt själv då jag inte vet vad den heter. Troligen är det en kryddväxt, eftersom att mamma köpte den i en stor handelsträdgård eller liknande på Visingsö tror jag det var. Där fanns den i kryddträdgården. Den blommar med rosa små blommor som tillsammans bildar en stav eller vad man ska säga. Det är inte rosenstav. Jag kan ju iofs ta kort på växten och lägga i en tråd. Den växer iaf så det knakar!

Kramar

Eva63
0

Mina pioner är på G..underbart Flört, jag tror dom slår ut till helgen. Förutom andra blommor som blommar så har mina tomater fått blommor, även chilipepparn som även är 60 cm hög nu..spännande….

Önskar er alla en fin helg…..Glad

Margareta
0

Jag har också knopp i pionen annars är det syréner och lupiner som blommar mest. Jag har förgätmigej och gullvivor i nästan alla rabatter och beroende på väderstreck blommar de eller har redan blommat över.

Jag har en lång rabatt som varit jättefin under våren… fick inte till något bra kort eftersom jag inte visste hur bråttom det var, men ungefär så här…nu kommer det perenner för fullt i den.

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

#22 Snyggt - och så ogräsfritt. Du skulle se mina Generad

[Anna-N]
0

Här blommar gullviva, vitsippa, pingstliljor, körsbär, äppel och plommonträd. Häggen blommar o har så gjort i ett par veckor, knoppen på syrenen är där så vi har väl kommit till perioden mellan hägg o syren snart :)

Sen har vi nått fruktansvärt med maskrosor i år. De är överallt. Om man nu ska prata om ogräs…Generad

Humlan
0

I dagarna började min ena Tremastarblomma att blomma.. Söt tacksam perenn, klart att rekomendera. Blommar läänge….

Humlan
0

Sen blommar flera olika aklejor… Alla lika ljuva, här är en som jag är särskilt glad för…

Pomperipossa
0

Här är det inte mycket. Tulpanerna har börjat lite smått. Det är knopp på syrénen. Pärlhyacinterna och minipåskliljor blommar fortfarande. Vårkrage. Vallmo på sina ställen.

#25 #26 Min tremastarblomma dog för ett par år sedan, men den var tjusig. Längtar tills aklejorna blommar. Min absoluta favorit.Glad

Ahnna
0

Här syns rosenkvitten och äppeträd. En ganska fin kombination, faktiskt.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Bergklint, som hotar att sprida sig in i hästhagen… Ser ganska sött ut i kombination med maskrosorna i bakgrunden.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Och så lite ljusblå vallört, som precis har slagit ut.

www.stuteriprecious.se