Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2161 ggr
Elshira
0

Hjälp!

Jag har lyckats fått med mig fel jord hem (butiken kör ut allt till bilen åt en så tänkte inte på det själv) och dessutom hunnit plantera drygt 100 små krukor med alla mina frön!!!

Jag har alltså fått med mig hem en välgödslad och kalkrik torvjord som är jordförbättrare.

Jag är förstagångs odlare så jag har ingen aning om hur de påverkar fröna. Jag antar att de kommer skjuta iväg på höjden ganska snart. Hur är det med rötterna, kan de bli sönderbrända eller borde de klara sig? Ska jag försöka köpa ny jord och gräva fram de frön jag kan hitta och sätta om eller ska jag låta dem vara?

Jag har ett växthus som för tillfället är ca 10 grader varmt, ska jag slänga ut plantorna som tittar upp där så fort som möjligt, eller ska jag behålla dem inne men med extra belysning (har några lågenergilampor som jag använt till mina kryddor, men bara plats för knappt hälften av fröna).

Det är gurka, tomat, paprika, zucchini, pumpa, melon, majs, timjan, basilika, rosmarin, samt några andra enstaka frön planterade.

Hur ska jag göra med detta? Obestämd

Hakuna matata!

kickboard
0

Finns det verkligen speciellt välgödslad torv?  Jag sår alla mina frön i kalkad och gödslad torv och det har alltid fungerat bra, men om den är speciellt välgödslad är det inte bra för frösådd.

Elshira
0

#1 Speciellt välgödslad är den nog inte med det stod just det ordet i beskrivningen på påsen. Det är dock "vanlig" trädgårdsjord som är jordförbättrare vad jag kan förstå.

Det låter skönt i.af =)

Hakuna matata!

Bjornen
0

Såjord är i de allra flesta fall inte så lämplig att så i. Det bästa är vanlig jord som man blandar in lite sand för att få den porösare i ytan.