Gulltörel
Hej!
Hur många här har en gulltörel i sin trädgård? Och hur stora är dem? Skulle vara kul att veta hur stora era är och vart i trädgården ni har dem. Har ni dem i full sol, i skugga eller halvskugga?
Jag har en gulltörel som blir större och större för varje år som går. Det var från början en planta som mamma delade på 3, det minsta rotskottet fick jag. Nu är det min som är störst och vackrast. Min står i full sol och det regnar på den ofta så den får mkt vatten och mammas står i skugga intill en vägg och dem får inte så mkt vatten eftersom att hustaket går ut en bit över landet.
Kramar!

Jag har ingen men min närmsta granne. Hennes mamma satte en liten planta vid ett stughörn förra året i full sol. Har vuxit kraftigt och är redan nu nästan meterhög.

De flesta törelväxter är solälskare och särskilt gulltörel (Euphorbia polychroma) blir finast i full sol som just nu blommar den för fullt. Den kan visserligen överleva i skuggigare lägen också men blomningen blir mager och dessutom uteblir höstfärgen på dem. De når en höjd på omkring 30 cm eller uppåt 50 cm. På torrare soligare lägen kan plantorna bli ordentligt stora. Normalt fröar den lätt av sig.
Någon gulltörel som blir meterhög finns inte, i så fall är den vildväxande kärrtöreln (Euphorbia palustris) som kan bli dryga uppåt 1½ meter och blommar under sommaren. Kärrtöreln sälgs också som perenn växt och den tål lite skuggigare.

Jag överdrev nog höjden. Gick över och mätte igen och det är snarare halvmetern än metern. Står torrt vid en en stuga i en slänt så jag ser upp mot växten, vilket gör att den ser högre ut.

#3 Ja, dem ser större ut än vad dem är. Min är 59 cm hög, mammas 2 är 45 och 53 cam höga, men dem 2 är också klena i sin blomning.
Kramar

Jag har skaffat en rödbladig mandeltörel i år,tycker att den är jätte fin.Vet någon om den också kan stå torrt som gulltöreln?
Är det något särskilt man ska tänka på,vinter täckning,klippning,ohyra eller sånt?
Hur tror ni att den klarar zon 7/8?
sqrulan

Mandeltörel är känslig för hårt klimat och luktar mandel mycket starkt. En annan törel säljs ofta under namnet rödbladig mandeltörel men det är inte mandeltörel. Jag har inte lyckats få fram vilken art det är, men den har sprödare stjälkar och lite högre växtsätt än mandeltöreln och luktar inte mandel som mandeltöreln. Den är mycket härdig och klarar sig bra i mitt klimat (zon 6) med tung jord och den fröar gärna av sig.
Mandeltörel klara sig i zon 1-2(3) ev högre med snötäcke och skydd men i zon 7-8vet jag inte om den klarar så bra . även min egen törel står i full sol och i sandig jord och trivs med livet