Kyla och kryddväxter
Har idag planterat några köpta kryddväxter (inga klena plantor från livsmedelsbutiken) utan för plantering på plantagen.
Rosmarin och vanlig timjan står i en rejäl lerkruka, citrontimjan, persilja, mynta och salvia står i en stor zinkbalja.
Har täckt över 6lager med fiberduk och runt/under krukorna nu för natten. Kryddorna står i mullig U-Jord.
Till frågan: Klarar dom sig vid eventuell frost?
5dygnsprognosen säger inte kallare än +5 om nätterna.
Krukorna står på en balkong i skyddat läge. Mina tomatplantor klarade sig långt in på vintern, inte när det kom snö såklart, men verkar vara "varmt" på min balkong.

Ordentligt avhärade plantor tål minusgrader. Kanske myntan är den mest känsliga. Alla utom myntan och persiljan vill ha mager och porös jord. Jag tycker U-jord är för kraftig för dem. Sannolikt kommer de att växa för kraftigt och för användning blir aromen lidande.
#1 Sedeär ja mer än vad jag visste. Vad för jord tycker du jag skall köpa till myntan och persiljan? Funderade på f-jord? Så planterar jag om dom så att all timjan, rosmarin och salvian är i zinkbaljan och mynta/persilja i lerkrukan.
Kollade kryddorna precis och dom är helt oberörda ändå var det ganska rejält kyligt uta inatt. Har ju inte satt blommor i lådorna än då dom nog skulle få kämpa lite men kryddorna köpte jag bara sorterna som såg kraftiga ut.