Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 9988 ggr
[Aquelegia]
0

Kyla och kryddväxter

Har idag planterat några köpta kryddväxter (inga klena plantor från livsmedelsbutiken) utan för plantering på plantagen.

Rosmarin och vanlig timjan står i en rejäl lerkruka, citrontimjan, persilja, mynta och salvia står i en stor zinkbalja.
Har täckt över 6lager med fiberduk och runt/under krukorna nu för natten. Kryddorna står i mullig U-Jord.

Till frågan: Klarar dom sig vid eventuell frost?
5dygnsprognosen säger inte kallare än +5 om nätterna.

Krukorna står på en balkong i skyddat läge. Mina tomatplantor klarade sig långt in på vintern, inte när det kom snö såklart, men verkar vara "varmt" på min balkong.

Bjornen
1

Ordentligt avhärade plantor tål minusgrader. Kanske myntan är den mest känsliga. Alla utom myntan och persiljan vill ha mager och porös jord. Jag tycker U-jord är för kraftig för dem. Sannolikt kommer de att växa för kraftigt och för användning blir aromen lidande.

[Aquelegia]
0

#1 Sedeär ja mer än vad jag visste. Vad för jord tycker du jag skall köpa till myntan och persiljan? Funderade på f-jord? Så planterar jag om dom så att all timjan, rosmarin och salvian är i zinkbaljan och mynta/persilja i lerkrukan.
Kollade kryddorna precis och dom är helt oberörda ändå var det ganska rejält kyligt uta inatt. Har ju inte satt blommor i lådorna än då dom nog skulle få kämpa lite men kryddorna köpte jag bara sorterna som såg kraftiga ut.