Klätterros??
Går det att se om en ros är en klätterros eller inte? I somras köpte jag en ros, som var märkt som en Louise Odier eftersom våran Louise hade frusit ihjäl under vintern. Nu visade det sig att Louise bara låtsats vara död och kom igen. Den inköpta rosen fick vara kvar i krukan. Så småningom började den blomma. Med GULA blommor. Vi funderar på om vi skulle plantera den någonstans, men vet ju inte ens vad det är för sort. Men om det är klätterros (den stod dock bland klätterrosorna. Så kanske vi kan klämma in den mot staketet.
Något sätt att se skillnad? Den har slängt ut ett väldigt långt skott i alla fall. Och blommar fortfarande.

Jag tycker den ser ut som en Sunsprit -kan också vara Lucia, om det nu är en klätterros…det finns många alternativ--
Ja - det är nog svårt att säga exakt vilken sort det är, det jag är mest intresserad av är om det går att skilja en klätterros från en buskros på något vettigt sätt.

Inte förrän den börjat växa till sej och man se hur den utvecklas ser du om den har benägenhet att klättra.Jag har tex en lucia klätterros som mest beter se jsom buskros - å andra sidan har jag en vanlig nyponros som klättar som den värsta houngsros….Att examinera Rosor är knivigt, du skall räkna blad,taggar, blomblad mm. Se Lars-Åke Gustafssons roslexikon--man ger upp för mindre…I min trädgård har jag en "okänd ros" som jag köpte på rea. Jag har fått minst 20-30 olika namnförslag på den från otaliga "roskännare"….
Det är väl bara att plantera den så får jag se vad som händer.

Japp - det kan ofta bli spännande överraskningar i trädgården…

Jag har sått Helena men den blev inget bra nämligen inga blommor! DEn får växa ett tag till så få se om något händer men jag sådde också Flammentanz och den började blomma efter några år och ser precis ut som moderplantan. Men det är ju alltid kul att försöka!

Frösådd av Rosor ger som regel uppkomst av nya sorter. Vissa buskrosor är dock fröstabila. För att få samma sort krävs okulering eller i vissa fall sticklingar. Sticklingsförökning är svårt eller mycket svårt utan mycket speciella anordningar. Rotäkta buskrosor kan förstås förökas med rotskott. Vissa okulerade Rosor kan förmås bli rotäkta vid mycket djup plantering. Ibland kan man även göra avläggare, men man bör nog rugga barken för att stimulera rotbildning.
Du råkar inte veta vad rätt temperatur är, har nämligen en sån där liten odlingskammare - som man brukar så frön i .Den har en sorts timer tillkopplad som man kan ställa in rätt temperatur på.
Fukta kan man ju göra själv med en blomspruta…

Jag har någon gång experimenterat med sticklingsförökning av Rosor med oftast dåligt resultat. Jag skulle tro att det behövs ganska hög temperatur (25-30 grader ?). Men sannolikt är det viktigast i vilket stadium moderplantan är i. Jag vet att pimpinellrosor kan bilda rötter bara under högst 2 veckor. Jag skulle också tro att det ska vara högre jordtemperatur än ovan jord. Men kanske högre fuktighet ovan jord än i jorden.
Det är bara att prova sig fram. Det värsta som kan hända är att det misslyckas. Men då blir det ju ännu roligare när det lyckas.
tack :)