Ovanlig akleja

Det är sorten Nora Barlow, en sort av Aqulegia vulgaris och har odlats sedan 1500-talet i England. Lancerades förra året som nyhet hos Bröderna Nelson. Det finns flera olika sorter av Barlow och jag har Nora Barlow och Black Barlow. Ovanligt fröstabil.
Tack!
Vad menas med ovanligt fröstabil?

Det betyder att den blir lika från frön och verkar inte ha benägenhet att korsa sig med andra aklejor.
Så himla bra, då kan jag få fler av denna speciella blomma, utan att den korsar sig med andra. Tack Bjornen!

Vilken vacker akleja.Jag såg i dag mina akleja som jag inte vet namnen på men dem måste ha korsat sig för den ena var tvåfärgad lila/rosa väldigt vacker.Den fanns inte föra året fast det gör mig inget för jag älskar aklejan hur den än ser ut =)

Jag köpte en planta Blue Barlow förra året och hoppas den återkommer i år. Bilden är alltså från förra årets blomning.
#6 Är det verkligen en Barlow?
# Det ser mer ut som japansk akleja.
Min Barlow ser helt annorlunda ut i själva blomman.

# 6 är ingen Barlow utan troligen den vanligaste vildformen av akleja. Ett karaktärsdrag på Barlow är dubbla blommor utan sporrar. Det finns ytterlgare en utan sporrar. Blomfärgen stämmer med Blue Barlow mn det är det enda som stämmer.

#10 Felmärkt alltså - precis som du varnar för.