Hindra kvickrot?
Hej
Jag har i många år kämpat för att få en egen trädgård, men ännu har jag inte lyckats. Just nu hyr jag ett hus med lite mark runt omkring. Jag gjorde en rabatt i höstas i gräsmattan, men utan något skydd för att gräsmattan igen ska överta rabatten. Kvickroten är ju hopplös. Jag har köpt sån där smal korrigerad/vågig plast ca 25 cm bred på rulle som jag tänker gräva ner som skydd. Men är det någon som har bättre förslag till hur jag ska undvika att min rabatt försvinner på grund av denna envetna kvickrot?
Tacksam för hjälp!

En sån barriär är kanonbra, men du måste rensa igenom rabatten hela tiden och hugga allt som sticker upp. Till sist tröttr du ut dem. Bäst är givetvis om man kan gräva igenom rabatten och ta bort alla kvickrötter du hittar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tack för svar, ska gräva så mycket jag kan .

Ofta är det lättare att hålla kanten ogräsfri utan en massa hinder. Om och när kanten måste skäras är det bara hinder och kan ersättas med flera gräskantskärningar.

Håller inte med. Jag har grävt ner avklippta svarta sopsäckar som barriärer och det sparar enormt mycket tid på bekämpning av ogräs som kommer via gräsmattan.
Hatar cancer och älskar vårlökar.