Akleja
Hej alla! Jag har börjat förså lite akleja men undrar vart de vill bli placerade i trädgården sen? :)
Hos mig växer aklejorna i både sol och halvskugga.
Låter bra, då kan jag nog ha dom där jag planerat
tack för svar! Är de lättskötta? Köpte frön på tradera för de såg så vackra ut men det är min första trådgård så kan ju ingenting
men spännande ska det allt bli! 

Tänk på att de inte blommar förrän andra året om man sår dem från frön. Har ni väl fått in dem så kommer de att dyka upp lite överallt sen, men de är inte fröäkta och korsar sig hej vilt med varandra, så man kan inte räkna med att nya blommor ser likadana ut som "föräldrarna".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det jag köpte var en blandning så förväntar mig inget annat än en salig blandning
bra att veta att de inte blommar första året så behöver jag inte bli besviken… Tror du grannar blir arga kanske? Om de förökar sig dit in? Är de så hemska?

Växter sprider sig, det får man acceptera. Om grannarna inte vill ha dem, så får de väl ta bort dem?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Sant :)

vanlig akleja (Aqulegia vulgaris) behöver vinter för att blomma. Däremot kan japansk akleja (Aqulegia japonica) ge blommor första året och det kan nog gälla även andra lågväxande arter.
Tack Bjornen
tror detta var vanlig akleja..
Riktigt så mycket sprider de sig inte, inte så grannen blir sur. I alla fall inte hos mamma. De håller sig fint i rabatten och dyker upp varje år! Förra sommaren plockade jag åt mig frön när jag gick på mina hemyjänstrundor så nästa sommar kanske det dyker upp nya färger hos henne! Hon har mest lila, rosa och vita annars.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Spännande det här ska bli! Tycker de är så vackra! :)
Det håller jag verkligen med om, definitivt en blomma jag ska ha!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Jag samlar på aklejor! Finaste blomman och den finns i så många färger. Hos mamma hade vi jättemånga, dom växte i alla rabatter hej vilt men det gör inget.
Skynda långsamt så går det fortare.
Linnea, ja jag kommer nog bli sån också för det är så otroligt vackra! Fastnade för dom för något år sen när jag var på gotland och såg vita och gula och de var så fina! Sen när jag hängde på tradera en dag är det ju fullt med folk som säljer fröer och då såg jag att de fanns i alla olika färger och former man kan tänka sig och jag blev helt till mig! Klickade hem fröer redan innan vi flyttat till huset 

Dom är toppen för dom frösår sig så himla lätt och att dom korsar sig är ju bara bra för då får man ännu fler färger! Man kan ju också hjälpa dom på traven med spridningen genom att ta fröna som blir på hösten och slänga ut dom där man vill ha nya blommor.
Skynda långsamt så går det fortare.
Precis, jag vill att de ska korsa sig
alla vill ju inte det men jag tycker det verkar roligare så