Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2344 ggr
Christina
0

Änglatrumpeterna har vaknat

Den gamla tråden Änglatrumpeterna vaknar till våren har blivit så lång att det är jobbigt scrolla ner till sista kommentar. Eftersom vi har mycket kvar att berätta om hur våra änglar sköter sig, öppnar jag därför här en ny tråd.

Prizma_o_Kristall
0

Okej!

Kramar

Christina
0

Mina har nu alla fått flytta utomhus. Och ser gröna och fina ut. Förra året kom blomningen sent, så jag ska nog försöka följa rådet från Bjornen att skära ner på gödslingen efter den inledande kick-offen.

flaxss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

åhh detta va mycket bättre

har även jag planterat ut fler

3sticklingar (gula,vita blommor)

sen har jag planterat två rosa som jag fick i dag ( den ena ska jag ha ute under vintern)

flaxss
0

en bild på den andra rosa har två rosa som är ut planterade den ena kommer in på vintern men den andre ska vara ute på vintern

Christina
0

Ska du ha dem ute på vintern som test? Tänker du täcka över dem på något sätt?

Jag fick ett rotskott som jag planterade för sig i en kruka och det växer också fint.

flaxss
0

dom här två änglatrumpeterna har redan varit ute en vinter av misstag då dom fick frost på bladen sen slägndes dom i skogen det blev -21c -23c (en kall och hemsk vinter) sen till våren så hittades änglatrumpter i skogen då hade dom överlevt  . som sen blommade även då dom va ute en vinter . så jag ska testa med en utan skydd .

Christina
0

Och jag som fegar inomhus med mina tills frosten gett sig.

flaxss
0

jag tar ut min ängel i mars bladen brukar oftast brännasbort då jag sätter den i söder men nytt kommer . sen blir det frost på våren skyddar jag dom . sen på hösten tar jag in dom innan frosten en del klarar frost andra bara +1c .

Christina
0

Tuff behandling och kul att höra att det går. Jag tog ut min och satte den under plasttaket på terrassen i det skuggigaste hörnet, edär den nås av solen bara på den eftermiddag. Först nu flyttar jag fram den i solen.

flaxss
0

jo det låter kanske tufft ,, men värmen i söder gör att den kommer igång fort , bladen bränns bort men nytt kommer väldigt snabbt och dom nya bladen älskar det och den får en tidig och snabb tillväxt (tillväxten började hos mig i mars nåting i denna varma vår )även denna våren var äänglen ute en del dagar i jan och flera dagar i feb . den nya tillväxten bryr sig inte om dom kalla nätterna då södersidan varms upp .

Aconitum
0

Var precis nu ner i källaren för att ge min trumpet några liter vatten, och se! - årets första blomma har slagit ut. Måste nog våga ställa ut den nu, trots risk för frostnätter några veckor till. Den har vuxit så enormt att den nått upp till lysröret (1,8 m)! Bubbelplasttält nattetid borde väl funka?

Aconitum
0

Måste bara få visa hur vacker den var i fjol höst också. Otroligt hur fort de växer. Köpte en liten mager planta -05, övervintrade den men hela stammen dog. Så i fjol vår kunde jag definitivt inte vänta mig att jag på höstkanten skulle få se detta. Zinkhinken saknar botten, by the way. Enkelt att gräva av rötterna på hösten och ta in den. Omplanteringen krävdes det dock två personer till.

Christina
0

Så fin din var med den vita färgen och blomrikedomen. Jag tog ut min stora igår i full frihet. Den är nästan lika stor som din. Hade den först på en altan under ett plasttak och dessutom insvept i bubbelplast två veckor.

davidia
0

mina står inne ännu.och dom är inte sådär stora.här skickar jag med några bilder.

davidia
0

här kommer en till

davidia
0

också två småååå

Christina
0

Och sen växer de jättesnabbt. Snabbare än man kan tro. Mina var små sticklingar i början av juni förra året.