Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: köksväxterkryddorläkeörter
Läst 1788 ggr
Rosino
0

Plantor i källaren?

Jag har inhandlat en del frön, bl.a. chili, kattmynta, smultron, tomater etc.

Problemet är nu var jag ska driva upp dem… Går det att ha dem i källaren, som ännu i år är rätt så kall? Eller är det dömt att misslyckas? Vi har stora fönster där, och jag kan placera burkarna på fönsterkarmen så att de får tillräckligt med ljus, och på dagen blir det varmt åtminstone när solen är framme. På natten kan temperaturen gå ned mot 10 grader ungefär.

[Nikkki]
0

många frön behöver 20-23 grader för att gro bäst men en del frön klarar klart kallare temperaturer, du får kolla upp de olika. Jag sår mina uppe i huset vid något element och med extra ljus, där får de gro och vara ca 1 -1 1/2 mån, sen tar jag ner dem i källaren där det är svalare. Första året här, sådde jag i krukor direkt i källaren men många frön tog sig inte och plantorna växte långsammare. Sen jag började så dem varmare och sedan flyttade ner dem har jag varje år fått stora fina plantor. Lycka till

Rosino
0

Tack för svaret!  Hmm, får försöka hitta nån plats att ha dem uppe tillsvidare då. Problem är både platsbrist och nyfikna katter som ska och peta på allt Skrattande

[Nikkki]
0

jo jag har katter med så vet hur det kan vara. Jag sätter mina plantor i ett sånt lite plastväxthus där de har tak och allt, det finns små med så man kan få plats med dem, på så vis kommer katterna inte åt dem. De finns på plantskolor och typ bauhaus osv och kostar runt hundralappen beroende på storlek.