Odlingslott!
Fick tummen ur när jag hamnade på trädgård.ifokus att ta tag i information om de odlingslotter som ligger på andra sidan vägen. För 100kr om året är en min så jag och sambon ska snart över och kolla på vilken av de lediga som är finast!
Tror att de är ganska blöta och ogräsiga av sig, mammas tips var pallkragar. Någon som vet var de säljs billigt eller om något företag är extra bra att gå och flörta med för att få tag i dem gratis?? Bor i Mölndal (Göteborg) om det har någon betydelse.
Jag är glad, nu ska här odlas!! Tänk att kunna bjuda vänner och familj på färska grönsaker!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Den här blir det nog, plus en som jag glömde ta kort på. Någon har någongång haft ordentliga rutor men de är rejält överväxta nu. Såg under snön att det i alla fall växte jordgubbar i en!
Vad är ert råd: rensa i vår det som man inte direkt ser är något att spara eller spara så mycket som möjligt för att se om det är något kul? Jag tänkte ju odla i pallkragar ändå…
/Karin
Åh så roligt! Grattis! :) och vad billigt du fick den :)
Tack! Ja jag blev helt chockad. Tänk att det kan vara så billigt, trodde ju att det skulle vara månadskostnad… Finns en hel del som ser ut som att de inte används, helt överväxta. Om de tar slut kan man ju be dem kolla om ägarna ska ha kvar dem eller om de bara betalar när det ändå är så billigt. Finns ju en del som kanske är i bättre läge än vår, återstå att se till sommaren.
/Karin
Ja precis, jag som tyckte 300 var billigt ju :) så roligt för er..
Intressant höra vad andra betalar. Jag betalar 125kr styck för mina lotter per år de är ca 40-50kvm stora. I priset ingår vatten + tillgång till 2st bodar med redskap som spadar, krattor, gräsklippare, skottkärror, vattenkannor mm. så jag behöver inte ha egna redskap. Mina lotter ligger i stockholms län ca 100m från min lägenhet.
Jag har inte mätt dem, och det enda som ingår är vatten.
/Karin
Jag önskar att det (här) fanns kolonilotter som låg närmare än de gör här. Jag vill ju odla "närodlat". 
Kul för er som har kolonilotter i er närhet. 
En kollonilott på andra sidan vägen, vore inte så dumt.
Kan/får man hyra fler än en lott, månntro?
Jag fick hyra 2st i min förening ända från början (stod dock i stadgarna att "nybörjare" bara får ha en lott men när de hörde jag jobbar som trädgårdslärare så sa de att jag nog inte skulle räknas som nybörjare utan fick dispens och börja med 2st och det är ganska lagom för mig hinner inte med fler), finns dock de här som har 4-5lotter. Men det verkar inte vara nån kö här det finns fortfarande lediga lotter + kyrkan några 100m bort tror jag också har lediga lotter att hyra ut så det finns ganska gott om odlingslotter.
Är det kö till lotterna i en förening tror jag det blir begränsningar i hur många man får ha
På pappret vi fick stod det att vi skulle anmäla vilken eller vilka lotter vi ville ha, så antar att vi får välja flera :P Ska som sagt ta två stycken, det är så billigt och finns fler lediga också. Så får vi se om vi orkar med det eller hur det blir! Den ena är inhägnad så kaninen kanske får den ;) Nooot! Det växer jordgubbar på den så det är MIN!
/Karin
Men så billigt! Och vad roligt att du kan ha flera. JAg kommer ej ihåg vad jag betalade för min 100kvm lott 1985, men jag saknar kollonilotts livet för man fick så mycket hjälp och råd av de övriga odlarna och det blev som en liten familj. Man firade midsommar ihop mm och det var riktigt trevligt. Nåja, vatten ingick + att man fick köpa jord och gödsel täckbark mm billigt och det kom lastbilar och tippade hela flak med det och man gick och hämtade sitt.
Pallkragar är bra för vissa saker men andra behövs större ytor för och då måste du skarva med flera pallkragar. Men det är en smaksak.
Pallkragar är i mitt tycke dyra och du kommer att behöva en hel del så kan du flirta med företag så vore det bra, men de får betalt för dom när de lämnar dem åter så det är helatiden tal om pengar, men du kan ju ha tur. Det finns altid någon som vill dela med sig av dom. Annars så kan man snickra ihop egna och få den storleken man vill ha på dom.
Försök ta vara på det som redan finns och komplitera med det du vill ha.
Lycka till med odlingen!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4