Kaffesump som gödsel
Letat efter fakta om kaffesump som gödsel och hittar massor av olika sidor, har hittat allt från att vissa sidor säger att ena sättet fungerar medans en annan sida säger att ingenting av det fungerar. Hade problem med en buske när jag bodde i Småland som jag hällde på lite kaffesump på och den tog sig riktigt bra, blev dessutom av med myror så det fungerade för mig då. Men hur är det med resten?
Stämmer detta när det gäller kaffesump som gödsel?
- Ska endast användas på våren när grödan växt upp, någon deciliter räcker till buskar och någon matsked till mindre blommor.
- Överbliven kaffesump är bra att lite då och då lägga i översta jordlagret.
- Sniglar, myror, bladlöss och larver avskyr kaffesump och håller sig därför borta från växter som är gödslade med det.
Kan man övergödsla? Vad händer då?
Hur ofta och när ska man gödsla?

Kaffesump förbättrar jorden genom att det stimulerar olika mikroorganismer att arbeta och det leder till friskare växter och då minskar olika skadedjur. Normalt svagt surt genom innehåll av garvsyror och beroende på hur mycket du har nyttjat. Näringsinnehåll dock ganska svag eller snudd på mycket svag.
Påverkar knappast tillgång till siniglar och snäckor, men kan ibland locka till sig åtminstone snäckor.
#1. Tack för svaret, blev mycket klarare nu. Jag har haft lite problem med sniglar tidigare där jag bor nu (Västra Götaland). Får se om man hittar något annat som skrämmer bort. Hade gärna haft höns här som pickar snickar, men det får man inte ha i det här området tyvärr.
Vet du på ett ungefär hur ofta man ska gödsla?
Räcker det med våren för att sätta fart på buskarna eller är det senare?
Hur gäller det när man odlar ärtor, ska de gödslas ofta eller bara till våren? (Såg ett tv-program hon slängde på massor av gödsel varje månad, medans på nätet står det att man ska göra det max 1 gång när de växt upp en bit. Vilket är rätt och bäst?)

Om man använder naturgödsel gödslar man bara på våren. Perenna växter bör inte gödslas med kvävegödselmedel senare än i början av juli, annars försämras övervintringsförmågan. Kalumrika gödselmedel kan gödslas även under sensommaroch höst då kalum förbättrar övervintringen.
Ärter har kvävefixerande bakterier på rötter och riklig kvävegödsling skadar dessabakterier.
Näringskrävande grönsaker som kål och gurkväxter+ såna man skördar regelbundet ifrån brukar dock gynnas av att få tillskott av näring regelbundet under odlingssäsongen och när det gäller de flesta grönsaker är ju inte övervintring nått man behöver ta hänsyn till. Ärtor och bönor brukar jag dock inte göda så mycket de kan ju samla in sin egen näring.
Tack för alla svar, hjälpte mig mycket. 
Jag har under flera år lagt ut kaffe i mina rabatter för jag märker att det blir mindre skadeinsekter. Min mor la alltid ut det i sina rabatter. Dricker inte kaffe själv så jag köper ett paket kaffe och myllar ner det direkt från paketen (lite grand) runt vissa växter som jag inte vill ha för mycket insekter på, sen sköter regnet resten. Har funkat bra mot löss, myror och lijebaggar. Blir inte av med skadedjuren men har märkt att de är mindre i antal.