Sockerärtor - funderingar!
Jag har odlat vanliga gula/gröna ärtor till skott utan några problem. Men undrar lite över dessa, jag plockade ur ärtorna ur sockerärtor (har ett 20-tal frön) för att torka och plantera. De frågor jag har:
- Hur vet jag om de är färdigtorkade så jag kan börja så dem?
- Ska man grodda dem innan plantering eller kan man plantera dem direkt som vanliga gula/gröna ärtor?
- Går de att plantera direkt när man plockat ur dem eller måste de torka innan plantering?
Skickar med bild på några av dem.

Bästa sättet att torka ärter till utsäde är när skidorna börjar gulna att sy ihop skidorna till Halsband och torka dem inomhus på ett varmt ställe (men inte över 40 grader). Sedan spritas ärter och förvaras torrt, tills de ska sås. Bör sås direkt på friland i maj-juni.
Sockerärter är ungefär likvärdig med övriga ärtor. Största skillnaden är att sockerärtor saknar (eller får i en lite senare utveckling) en hinna på insidan av ärtskidan som är svåra att äta.
Liksom både spritärter, märgärter, släpärter och sockerärter finns det olika sorter som utvecklas tidigare eller senare. Sena sorter ger överlag bättre skörd men det tar lite längre tid innan skörden startar.
Funderade lite på skidorna, resterande har vi ätit upp så det finns inga kvar, är det något speciellt som händer när man låter dem torka inne i skidan om man hänger upp i ristas? Eller bör jag kasta dessa frön som jag torkat?

Det är svårare att torka lösa ärter och ofta är de inte riktigt mogna och kan lättare skadas av mögel.
Det är bara att prova. Det enda som kan hända är att ingenting kommer upp.