Växter som tål sol?
Jag vill ha tips på växter som tål sol, gassande sol hela dagen. Har en helt rak fyrkantig gräsmatta med en förhöjd altan på. Vårat hus står i sluttning, och de grannar som bor nedanför oss har fuöl insyn på vår tomt. Vet inte hur jag ska minska den. Solen går upp över huset och stker på hela dagarna, det enda jag fått att överleva är mina jordgubbar och barrväxter som nu är borttagna. Vill gärna ha nått som klättrar har köpt flera olika som plantagens personal lovat att de ska klara sol, hur mycket ja än har vattnat så bränns bladen bort och den vissnar ned. Det är så varmt vissa, det ligger helt i lä så blåser eller fläktar aldrig. dagar att man inte kan använda vår baksida då kanske ni förstår ur mycket det faktiskt gassar.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Kaprifol av olika arter är fleråriga solälskande arter. Den svenska kaprifolen tål allra bäst sol och värme. Humle är också en flerårig solälskande växt. Den börjar ju om från början varje år men är snabbväxande.
Många tropiska klätterväxter är solälskande men kan bara odlas som ettåriga.
Vid plantering av utväxta plantor bör de tillvänjas för sol och värme innan de planteras annars bränns bladen lätt bort vid soliga perioder. Välj en regnperiod när de planteras.
Åh får jag hoppa in och störa med en fråga om humle? Du säger att den startar om varje år, ska den klippas ner helt på hösten? Flyttade in i vårt hus i november och tror det är en humle vi har klättrande på verandan men den är ju inte klippt alls nu. Kan jag göra det nu på våren? Förlåt att jag kapade lite :)

Humlen fryser ner varje höst och det kommer nytt från rötterna. Det är inte nödvändigt att klippa ner dem alls, men det ser ju mycket snyggare ut om inte det är mycket torrt ris. Nedklippes höst eller vår.
Tack :)