Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6203 ggr
cosmonita
1

Passionsblomma

Hur tåliga är passionsblommorna?

Jag bor i Västerås, räknar det som zon 3, även om det verkar räknas som zon 2 på kartorna…

Kan man ta up passionsplantorna nu?

flaxss
0

vilken sort är det ??

passiflora edulis och passiflora caerulea kan du ha ute . dom tar du ut på våren när det är +15c i norr du sätter dom i skugga sen i maj flyttar du dom soligare . så ska du ta ut dom sätt dom först lite skuggit i en vecka .  sen tar du in dom innan frosten och vintervila på +10c +12c . låt dom inte torka ut för mycket och klipp ner dom till hälften rankorna på våren och planteraom dom . hur menar du i tålig ? p caerulea klarar sig på friland i zon 1-2 om man kuppar upp jorden och lägger över regnskydd jag har 4plantor på friland som överlvde vintern och där kommer nytt nu  men jag bor också mycket mildare än dig i skåne på gränsen till zon 1 och det är mildare än hos dig . så jag tror du ska ha dom inne undervintern . sen tålig ja dom är tåliga men dom klarar inte torka men på vintern ska dom ha torrare .

dom jag skriver om är sorterna p edulis p caerulea . har du någon annan sort så kan jag inte hjälpa dig

Bjornen
0

Pasiflora är ett släkte med 400 arter och de härdigaste har en härdighet av zon 8-11 internationella zoner, vilket motsvarar zon -2 och i stort sett odlingsbar på franska västkusten och tål -7 grader. När de är i växtkraft tål de absolut inte nollgradigt.

navarro
0

Jag har satt fron, men de har inte kommit upp an! Ar de normalt sena eller har frona dött? Satte tva krukor och i den ena la jag i blot en natt, i den andra stoppades frona i direkt i jorden.

Christina
0

Hur lång tid har gått sedan du satte fröna? Vissa frön tar mycket lång tid på sig. Om krukorna inte står alltför mycket i vägen skulle jag vänta och se.

navarro
0

Okey, jag vantar ett tag till!

flaxss
0

Bjornen - usda zon 8-11 får -12c till  +5c (z11 +5c) , jag är i en mild zon 2 ca 4-5km ifrån zon 1 och jag har usda z7a-z7b hårda vintrar z6b .svensk zon 1 ligger i usda z8a-b  och z7b och den härdigaste sorten är passiflora caerulea och den har en härdighet på usda 6 vilket 7-6 är zon 2