Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3077 ggr
MaMaMade
2012-02-28 09:34
0

Plantera vitlök

Hur långt ner ska jag sticka vitlöksklyftorn när jag planterar dem?

Kan jag göra det nu i krukor o sedan plantera ut dem i trädgården när jorden reder sig (i mitten av juni här hos oss)?

Har flera som skjuter skott för fullt!

dolfen
2012-03-01 16:15
0

Har själv ett gäng vitlöksklyftor som skjuter gröna skott.

Har spånat lite på om följande kan funka Obestämd :

Sätta ner hyffsat många klyftor i en kruka. (Är i 1:a hand ute efter blasten.) När de börjar visa sig vid ytan så sätter jag ut krukan, med förhoppningen att de har bildat lagom mängd rötter samt går i "dvala" tills att rätt temperatur "väcker" dem igen.

Eventuellt (om ovan skulle funka) så skördar jag inte all blasten utan låter några vara orörda, för att kvarvarande lökar förhoppningsvis ska utveckla sig.

Enligt boken "Vår örtabok" sätts vitlöksklyftor 3-4 cm djupt.

Åsa S
2012-03-01 16:29
0

Brukar inte förkultivera vitlök jag sätter min ute i november, vitlök ä'r väldigt härdig. Man får bäst resultat ifall man använder sorter som funkar i vårat klimat, jag odlar Hammar just nu.

MaMaMade
2012-03-01 18:01
0

Tror det blir för kallt att sätta ut dem i enbart kruka här uppe, torde bli några -25, -30-gradersdagar till innan våren kommer igång på riktigt.

Tycker bara att det är synd att slänga dem Åsa…de smakar inte gott när de börjat skjuta skott. Var köper du ditt utsäde?

Åsa S
2012-03-01 18:07
0

Köpte mitt på en mässa för länge sedan, utsäde är en engångskostnad, har man växtföljd och sånt så håller grödan sig frisk = man kan ta eget utsäde.

Bra utsäde kan man annars köpa hos tomatklubben eller törnviks frö. Utsäde av bra sorter säljs dock bara på hösten. Nu lär ingen av dem ha vitlök att sä'lja.

dolfen
2012-03-01 18:25
0

Här hade vi runt +7 idag på dagen. Cool

Visserligen sa de att det skulle bli kallare, men jag kan/vill nog inte tro att det skulle falla så lågt som till -25 här nere.

Bjornen
2012-03-03 06:49
0

Vitlök trivs bäst i lite tyngre jordar. Vanlig planmteringsjord är därför inte så lämplig att plantera vitlök i. Om man ovillkorligen ska köpa jord borde rosjord vara den bästa.

Vitlök är normalt vinterhärdig i hela landet.Det som ev. dödar dem är mycket senhöst eller vinterfukt som gör att de ruttnar. Däremot är de inte lika tålig för frost om de står i kruka, då frosten kommer från alla håll.