Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 6337 ggr
awjungfru57
0

Adjö toarulle!

Har tidigare år sått Luktärt i toarullar, som har blivit för blöta och ibland fått mögel. Bökigt och lite slabbigt. Nu har jag testat boxen rootrainer. Funkar! Dom kom upp snabbt och jag kan duscha lite lagom på ytan. Blomjord i botten och så jord på toppen, funkar perfekt hittills. De är nu dryga fem cm. Jag hoppas kunna plantera om dem utan att sabba rötterna sen, det är väl enda nackdelen.

kickboard
0

Lite dyrt bara, men man kan säkert ha dem flera år.

[Asta]
0

Jag använder mina roottrainers för andra året i år. Jag tycker de är helt suveräna.

awjungfru57
0

dom håller, absolut! Kanske man ska vara lite varsam, så man inte bryter plasten, men nog kan man ha dem i flera år. Det skulle jag våga påstå.

SaJo123
0

Jag har köpt rootrainers men inte sått än. Får bli veckans projekt!

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag hoppar in här och klagar lite! (Håller i vanliga fall till på Kolhydrater i fokus).

Jag köpte en låda root trainer och satte persilja, basilika och tomat. Det kom upp väldigt gängliga skott, och idag, efter ca 3 veckor, satte jag om dem till vanliga små fyrkantiga plastkrukor. De rötterna hade sannerligen inte fått någon träning alls! Det var knappt att de syntes.

Valde jag fel sorts plantor, kanske?

ikna
0

Jag använder ofta root trainers, har så gjort i 4-5 år. Jag tycker de är jättebra och lätt att ta ur dem, när de rotat sig bra.

#5 Att plantorna blir gängliga, kan bero på för lite ljus och/eller för varmt. Når fröna grott, behöver de stå lite svalare och ljusare.

awjungfru57
0

jaa hörrni, nu är det snart dax igen, att så. Min rt har hållit så jag kommer att använda den igen. Jag har även pluggbox, den är också bra, om man så samma frön i den. Annars är det bra knepigt att få ut bara några plantor som börjar bli för stora, medan andra ska vara kvar för de är för små att ta ur. Eller har jag missat nåt knep?

Välkommen kära vår, ha det bra, ni alla som gillar att så! Man ser att det är många som läst detta, kul!