Flyttade två rosor igår.
Det fick liksom bära eller brista, dom är lite låga just där och jag har ju funderat på att flytta dom innan. Dom hade frusit ner mycket i år, dom enda rosorna som gjort det, konstigt nog. Första året blommade dom vackert, sen har dom bara blivit fjuttigare och fjuttigare för vart år. Ingen aning om vad det är för ros, små blommor som sitter i klasar, rosa, ingen doft, ca 60 höga (första året i alla fall, sen har det inte varit mycket med dom), blanka små blad, inte särskilt taggig. Skulle tippa på att det är "The Fairy".Jag begriper inte vad som hänt med dom, de ser friska ut, bara ynkliga… Kankse ändå läget inte var den bästa? Men dom ska ju vara enormt tåliga, begriper inget.
Hur som helst så grävde jag upp dom igår, klippte ner dom rejält och grävde ner dom brevid New Dawn. Var sin rejäl grop med rosjord och ordentligt med vattning. Förmodligen flyttade jag den mot alla regler men nu får vi se.. GSG ("Går det så går det") typ…Dom får den här sommaren på sig, repar dom sig inte åker dom i tunnan.

Jag tror säkert att det går bra. Tidig vår - och det är ju fortfarande trots att det KÄNNS som vår - är en bra tid för flytt av Rosor. Har också varit med om att garanterat tåliga står och tjurar. Hade Stanwell Perpetual som stod stilla i växten i två år (vid foten av björk!) och som nu förhoppningsvis får ett bättre liv på den nya plats på min ång, dit han fick flytta i höstas.
Sedan är det ibland så att en del 'vanliga' Rosor som framavlas i stora mängder, t ex den populära 'The Fairy', har gett sitt bästa efter 7-8 år. Andra Rosor kan bli 100 år eller mer. Rotäkta brukar leva längre.

Ja, inte vet jag varför mina små Rosor tjurar, men som det var innan gladde dom ingen, allra minst mig! Mina Rosor har bara tre år på nacken så dom är inte så gamla än så dom borde ge upp tycker jag…
Nu får jag börja fundera på vad jag ska sätta där dom stod… Rosor verkar juinte vara aktuellt eftersom dessa har stått där innan, bara tre år förvisso men ändå. Någon hög perenn istället? Jag har ju en rufsig prästkrage som står i min ena jordfyllda drivbänk som ska planteras ut i år. Kanske två sådana? Vill ha den rabatten lite öppen så jag kan variera mig med sommarblommor varje år. Den är kantad med lavendel, kantnepeta och silverarv. Jag kanske ska låta den vara så i år och ha sommarblommor så får jag seom jag sätter nåt annat där nästa år… Hmm… *tänker*

Funderade på tagetes faktiskt, har en rätt så hög sort, får väl strö ordentligt med snigelfritt…. Luktärt på ett torn i mitten eller så rosenskära kanske… *funderar vidare*

Skönt att det gick bra, men så gjorde du säkert ett rejält arbete. Jag flyttade några stora buskar i oktober och de är på gång, men får sina blad något senare än de som fått stå ifred. Men huvudsaken är ju att de visar livstecken.

Rejält arbete, ja jösses amalia vad jag gjorde mig till för de stackars pinnarna som jag grävde mig ner…. Det kändes lite meningslöst då, men nu ser jag ju att det lönade sig…

Skönt när man får lön för mödan.