Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 3120 ggr
plutopellis
0

Spritter i fingrarna, vår!!

Jag har en liten fråga också utöver mina underbara vårkänslor, kan man flytta små krokus och snödroppelöka? Och när ska man göra det i så fall? Detta är första våren/sommaren i min alldeles egna trädgård och det är så mycket krokusar precis intill husväggen och jag vill få fram dom i rabatten istället så man kan njuta av dom Glad fast frågan är om jag hittar dom små knölarna sen för antar att det är bäst att flytta till hösten? Men det löser sig nog Tyst

Bjornen
0

Lökväxter kan flyttas bäst sedan bladen har vissnat och alltså sensommar eller tidig höst. Narcisser kan flyttas ända till senhösten.

plutopellis
0

Tack så jättemycket för svar :)

Hubert.prp
0

Jag brukar flytta dem när jag ser vad det är jag flyttar. Det har hittills alltid gått bra. Krokus flyttar jag gärna när de precis har blommat över. Då ser jag färgerna bra och kan dela på tuvorna och jag ser så bra hur de blir bäst på sina nya ställen.

plutopellis
0

Bra ide! Fast vill inte röja i trädgården för tidigt eftersom det är första året ju.. Så får bli till hösten.. Allt verkar vara lila ändå..

Bjornen
0

Flyttning av lökar eller knölar innan de har vissnat innebär alltid sämre blomning nästa år. Bladen samlar näring i lökarna för att användas till kommande blomning.