Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: vilda-växterogräs
Läst 2424 ggr
Bjornen
0

Felöversättning blev nytt ordspråk

Det svenska ordspråket "Ont krut förgås inte lätt" är en en felöversättning från tyskan "Unkraut vergeh nicht leicht". Tyska ordet Unkraut = ogräs.

Prizma_o_Kristall
0

Hehe, hade jag aldrig hört innan;) Det passar verkligen här på trädgård.ifokus. Att ogräs förgås inte lätt:) Jag rensade vårt rundland och kantskärde det. Och det var minsann inte lite ogräs där. I mitt trekantsland trivs inget ogräs, bara det som ska växa där. Min gulltörel är jättestor, och sedan växer det smultron i landet. Och akleja, fingerborgsblomma, stockrosor och så en växt som jag inte vet vad den heter. Mamma köpte den på en resa till en ö i Sverige någonstans för många år sedan. Jag fick ett litet skott från den plantan, och gissa vems "rosentungor" som växer mest? Jo, mina!

Kramar

Christina
0

Jo jag är uppvuxen med en far som älskade att tala i ordspråk. Och min mormor uttryckte sig gärna med ordspråk också. Tror inte det är så vanligt längre - någon som vet fler ordspråk som kan hänföras till ogräs?

Prizma_o_Kristall
0

#2 Det som göms i snö, kommer upp i tö! (Kan ju betyda: Det som göms idag, kommer upp imorgon) Flört Eftersom att ogräs ploppar upp lite här och där!

Christina
0

Bravo - fler?