Felöversättning blev nytt ordspråk
Det svenska ordspråket "Ont krut förgås inte lätt" är en en felöversättning från tyskan "Unkraut vergeh nicht leicht". Tyska ordet Unkraut = ogräs.

Hehe, hade jag aldrig hört innan;) Det passar verkligen här på trädgård.ifokus. Att ogräs förgås inte lätt:) Jag rensade vårt rundland och kantskärde det. Och det var minsann inte lite ogräs där. I mitt trekantsland trivs inget ogräs, bara det som ska växa där. Min gulltörel är jättestor, och sedan växer det smultron i landet. Och akleja, fingerborgsblomma, stockrosor och så en växt som jag inte vet vad den heter. Mamma köpte den på en resa till en ö i Sverige någonstans för många år sedan. Jag fick ett litet skott från den plantan, och gissa vems "rosentungor" som växer mest? Jo, mina!
Kramar

Jo jag är uppvuxen med en far som älskade att tala i ordspråk. Och min mormor uttryckte sig gärna med ordspråk också. Tror inte det är så vanligt längre - någon som vet fler ordspråk som kan hänföras till ogräs?

#2 Det som göms i snö, kommer upp i tö! (Kan ju betyda: Det som göms idag, kommer upp imorgon)
Eftersom att ogräs ploppar upp lite här och där!

Bravo - fler?