Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 3799 ggr
millib
2012-02-23 19:00
0

Planering

Har börjat planera vad jag ska i i mitt växthus det här året. Byggde ett förra året så det var min testsommar. Tomater hade jag i massor ända in i november, paprikan lyckade jag också med med gurkan tog sig inte så bra. I början fick jag några riktigt fina men plantorna liksom dog ut. Har läst att man ska ha en kant runt stängeln så den inte ruttnar, något jag hade missat men sen ska den väl beskäras? På nåt sätt? Tar gärna emot alla tips jag kan få. Något annat jag kan ha i mitt växthus? Det är ju inte jättestort men tror jag får in lite mer än det iaf. Vill gärna ha en liten örträdgård, kan man odla det i växthus? Och gärna tips på vad man kan odla där med, vad använder ni i matlagning? Gärna tips där med på hur man bäst tar hand om sina örter…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Bjornen
2012-02-24 08:49
0

Gurka har mycket svaga stälkar och rothals och det är mycket lätt att det blir bristningar. Särskilt vid planteringen bör man vara mycket förtsiktig. Använd gurkkrukor och sätt ner hela krukan i jorden. Gurka är värmekrävande och fuktiga kalla nätter är skadliga för gurkan.

Visst kan man ha olika kryddväxter i växthus, men de flesta kan också odlas utanför. Basilka är särskilt lämpliga för växthus, då de inte bör utsättas för tempertasturer under +8 grader.