Vackert ogräs
Har dem också i trädgården, trodde först det var Luktviol men de har mer runda blad, de du visar är smala blad? Söta är de i alla fall.

Det är vintergröna som är en fin marktäckare i skugga. Den har vandrat in själv i min trädgård och i solen torkar sedan bladen och blir bruna. Men blommorna är söta på våren i kombination med gullvivor och en och annan maskros.
Gullvivor och vitsippor hade jag också gärna haft bland min Vinca. Så vackert!

Och gullvivorna är större och talrikare än någonsin. Eller tycker jag det varje vår?

Det enda växter på bilden som kan kallas ogräs är maskros, vitsippa och ängskovall eftersom det är helt vilda växter. Gullvivan är förvisso också vild på sina ställen, men den har på många ställen fått hjälp att etablera sig. Vintergröna är införd till Sverige och kan väl inte kallas ogräs. Den kan sprida sig rikligt men är ganska harmlös och genom sitt svaga rotsystem lätt att ta bort.

Framför allt kovallen 'Natt och dag' - 'Den svenske soldaten' - ja den har många namn - låter jag stå kvar där den spridit sig. Precis som med skogsnävan, som också blommar länge och pryder sin plats.
Liljekonvalj och vitsippor är också oslagbara där de trivs i trädgården och de tycker jag också ska få stå, om man har utrymmen för dem.

För mig är kovallen bara ängskovall eller möjligen skogskovall eftersom inte natt och dag, korskovall eller pukvete växer hos mig. Som unga plantor är alla de halvparasiternade kovallerna väldigt lika.