Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5332 ggr
Shannisen
2007-05-12 19:45
0

Rhododendron

En av våra Rohododendron är rätt så gles längst ned. Vi rev ett plank som stod bakom den för 2 år sedan. I samband med detta gödslade jag busken (med Rhododendrongödsel) och trodde den skulle bli.."glad"..Oskyldig….men..det året/förra året har den inte haft så LITE blommor vad jag vet!!

I år ser den…gles och jag ser inte så många knoppar längre.

Vad är felet?..Gillar den inte att planket är rivet och att den utsätts för mer blåst än tidigare? Eller gjorde jag fel som gödslade den?

AnnaO
2007-05-12 21:13
0

Den har kanske fel jord. Rhododendron är en surjordsväxt som vill stå i mullrik och gärna kemiskt sur jord. Torv är bäst men vanlig matjord går bra om du varje år lägger på ett tjockt lager löv kring plantan. Helst boklöv eller eklöv eftersom dessa gör jorden surare. Den vill dessutom ha det lite fuktigt men inte blött.

Kanske känner den sig lite utsatt för väder och vind när planket försvann. Står den ensam kan du kanske plantera något annat bredvid som skyddar och skuggar lite.

Christina
2007-05-12 22:20
0

Du gjorde rätt som gav den gödsel, så det var bara bra. Jag har faktiskt precis samma problem med en av mina två rhododendronplanteringar. På ett ställe har buskarna växt sig stora och blommar rikligt. På en annan plats nära huset har en buske dött, och den som vi ersatte den med för två år sedan ser redan eländig ut. Troligen är det för blött som AnnaO säger ovan. Det är i alla fall det problem som jag har.

Det KAN också vara ohyra, men är lite väl tidigt på året för det. Kika om du ser några kryp på bladens baksida.

Bjornen
2007-05-13 00:33
0

Rododendron är kalkskyende (utom en ovanlig art som kräver kalkrik jord) och deras upptagning av magnesium blockeras om jorden håller för högt pH-värde. Då blir bladen gula eftersom magnesium är den viktiga beståndsdelen i klorofyllet. Jorden ska vara mycket humusrik och jorden bör vara ordentligt genomvattnad på hösten. Genom att den är vintergrön förlorar den mycket vatten även på vintern och det första som tar stryk är blomknopparna. Gödsling är aldrig fel och gödslingen ska ske nära roten eftersom rododendron har ettt mycket litet rotsystem. Blomningen varierar mellan åren och en bra sommar anlägger de gott om blomknoppar, men efter en hård vinter kan knopparna skadas. Blåsväder är ofta värre än bara kyla.

Shannisen
2007-05-15 13:21
0

Jag tror att det är blåsten.

Problemet började ju efter att vi rev planket bakom..*suck*…Bladen är inte gular..några stycken är liiiite intorkade i topparna men de är få. När jag gödslade busken så myllade jag ner gödslet lite grann. Det var även särskilt köpt gödsel för just Rhododendron (har för mig det var för Azalea också…).

Busken är rätt stor, planterades säkerligen då de 1:a ägarna byggde huset. Planket som stod bakom kommer vi att sätta upp igen!

Sanna mina ord!…

Shannisen
2007-05-15 13:26
0

Just ja..huset byggdes -79..framsidan har en typiskt 70-talslook med barrträd…många tycker att barrträd är typiska 70-tal och lite fult..men jag ääälskar det…Om det inte vore för att de blir liite fula/bruna längst ned..

Men nu pratar vi om Rhododendron så….

Busken är stor och vid å fiiiiiin när den blommar mycket…även som grön är den fin..

Men klart jag undrar varför blommorna var så få efter gödslingen..i år har jag itne gödslat…än…Är det försent att gödsla nu?

Bjornen
2007-05-16 09:59
0

Rododendron anlägger nästa års knoppar under hösten (augusti) och det beror hur sommaren varit. En hård vinter eller vår kan sedan skada knopparna och den offrar hellre blomknopparna än bladen. En rododendron som haft det magert kan reagera på gödsling att tillväxten ökar och då hinner den inte anlägga så mycket knoppar. Rododendrongödsel med naturligt ursprung har lång gödslingseffekt och det kan dröja innan busken får nytta av den. Det går att gödsla under hela växtperioden men konstgödsel bör inte tillföras för sent på sommaren, vilket kan påverka övervintringen till det sämre och desutom gör det ingen nytta heller.

Shannisen
2007-05-18 19:59
0

AHA!

Tack! Glad

Den har några knoppar nu..men inte så många..och jag har för mig att den brukar blomma i maj möjligen juni…nu ser det klent ut…men det kanske kommer…blommorna är iallafall lila….*jag kan ju som sagt var få latinska namn*..

Jag får återkomma i "ärendet" och fota busken vid tillfälle…

Tack för responsen!

Bjornen
2007-05-19 09:36
0

Ganska säkert är det den vanligate  Rhododendron catawbiense.

Diana61
2007-05-19 13:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en vit Rhododendron som inte hade ett namn, men som blommar nu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2007-05-19 21:19
0

#9 Väldigt lik min 'Cunningham'. Den som jag nämner i #2 och som ser rätt ful ut på bladen. Men den blommar tidigast av dem alla.

Bjornen
2007-05-19 21:53
0

Cunningham White har rosa knoppar och vita blommor och är nog den vanligaste vita sort.