Maskrosorna tar över
Vår gräsmatta är helt övertäckt med maskrosor… tänkte först rycka upp dem men nu har det gått för lång tid så hela mattan är nästan täckt. Vill inte ha dem… men hur får jag bukt med dem? Ska man klippa gräset jätteofta. Vi klippte för en vecka sedan men ändå så är det fullt med maskrosor.
Om du inte vill gräva upp dom eller lyfta hela gräsmattan och börja om, så är nog att klippa gräsmattan ofta för att trötta ut dom. Se bara till att de ej går över till fröbollar innan du gör det. Vi har mer maskrosor i år än förra året så vi har samma elände som du.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag tror att maskrosorna vill ha människor omkring sig, som klipper gräset, går på dem och bara är med dem och rotar omkring med dem i rabatterna. När vi flyttade hit för sju år sen så hade torpet stått öde i mer än 50 år. Då hittade vi bara några få maskrosor under hela sommaren. Men allt eftersom åren gått så får vi bara mer och mer av dem, trots att jag försöker plocka av blommorna innan de går i frö. Kaninerna gör också sitt bästa för att äta upp dem.

Maskros trivs bra på brukad fet jord och själva gräsklippningen göder också. Bra jord ger gott om maskrosor men livslängden på varje maskrosplanta är relativt kort. Försök till uppgrävning ger ofta mera maskrosor eftersom upptagning av delar av huvudroten på maskros vitaliserar plantan och det blir dessutom flera.

Fast egentligen är dom en härlig färgklick i de gröna och hos mig trivs dom bra trots att jag klipper sällan :-) Men jag vet att folk inte gillar dom å ägnar massor av tid till att försöka få upp dom å sånt gjorde jag oxå förr men nuförtiden så fotar jag dom istället, nu låter jag som någon j…a natur romatiker men de e jag inte utan bara lat :-)
Lägger in en bild på en som jobbar hos just maskrosen :-)
mvh/bjorsa
#3 attans! och här har jag ägnat flera dagar åt att gräva upp maskrosor ur gräsmattan. Det var kanske jättedumt! Om det blir flera alltså. Kanske är bättre att bara vara ihärdig och plocka bort knopparna hela tiden…
#4 Vilken underbar bild!
Då kanske jag får börja försöka gräva upp dem istället…
Jag ÄLSKAR maskrosor och tycker att det är jättesynd att jag inte har mer än ett fåtal! Finns det nåt vackrare än när man nu på våren kan få se hela fält med maskrosor som blommar?! Denna underbara glada, gula färgen!

Just nu har jag hela gräsmattan full av maskrosor jag också. Och min äng är full av gullvivor. Gult som gult - men vi kommenterade just igår hur vi beundrar gullvivorna och försöker finna på ursäkter varför vi inte tagit bort maskrosorna.

Maskrossirap: Plocka ca 200 blommor, de behöver inte rensas från det gröna. Lägg i en kastrull tillsammans med 1 citron i skivor, kokas i 1 lit vatten i 15 min. Låt stå till nästa dag.
Sila från och tillsätt 1 kg socker till spadet. Koka upp och skumma av, koka utan lock till lagom konsistens. Sirapen är svårhanterad om den blir för seg. Häll på burkar av minre storlek, använd som marmelad.
Maskrosknäck: Gör som sirap fast den kokas ännu längre och hälls i små knäckformar. Blir hårda karameller.
Recept som jag knyckte i en bok en gång, jag har glömt vilken.
#8 Läckert! Det ska jag prova! Råvara har jag gott om.

Åh! Visste ej att man kunde göra knäck och sirap på maskrosor! Jag har dock "bryggt" maskrosvin som blev helt OK. Blir ganska starkt så jag har för mig att det inte är helt lagligt…
hi hi hi, kul med lite recept av de små gula elakingarna 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4