Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: vilda-växterogräs
Läst 20489 ggr
EvaRittsel
42

Åkervinda! Hjälp hur dödar jag den?

Jag har ett jordgubbsland som jag älskar. Men det gör också Åkervindan. Underbar blomma - men den kväver allt. I de gamla landskapslagarna så var det dödsstraff på att plantera in Åkervinda i grannenes åker. Och nu förstår jag! De kväver allt. Jag sliter bort dem och det kommer tusntals nya…  Nu funderar jag på att lägga igen hela landet och lägga klinkers över skiten. Hjälp mig. Hur blir jag av mig Åkervindan!!!!!De har börjar nästla sig in över mina vinbärsbuskar också!

bjorsa
0

Den är hopplös jag har sådan i mitt växthus och tidigare när jag odlade på "riktigt" så använde jag svart plast som jag täckte allt med och sedan bara gjorde hål för plantorna men trots de så finns den kvar där inne :-( Likaså tisteln den rackarna kan man tydligen täcka många år och den kommer i alla fall tillbaks

Men en ide å den är kanske lite jobbig men de e att ta rondup å en pensel å sedan dutta på roundup bara på åkevindan på så sätt så får du ju inget på gubbarna å de brukar ju räcka med att några blad för roundup på sig för att den skall dö sen är de bara att se hur många som dog å fortsätta att utmatta den .

mvh/bjorsa

cinna
0

Hehe, den får växa ifred i ett hörn av trädgården för att skördas och serveras till vår skäggagam, både blommor och bladerSkrattande

Annars låter väl att pensla på med Roundup som en jättebra ide

bjorsa
1

#2 Smart sätt att dra nytta av eländet man kanske skulle skaffa sig en :-)

mvh/bjorsa

cinna
0

# 3 Jättetrevliga djur, rekommenderasCool

Christina
0

Nä du Eva inte hittade jag några magiska råd om skötselfria trädgårdar på mässan i London.

Jag blir bara trött när jag läser mina trädgårdsböcker om hur totalt omöjligt det är att utrota ogräs, om man inte gräver upp hela rabatten, silar jorden genom en tesil och plockar bort varenda rotbit.

Själv rensar jag hyfsat på våren och luckrar runt med en kultivator, Blir det sedan som jag tänkt mig, är rabatten fram på sommaren så fylld med blommor att ogräset kvävs eller åtminstone inte syns. Påfallande fula och höga ogräs plockar jg bort allteftersom.

Försöker hålla de rabatter som är närmast entré prydliga och dessutom ha ett par krukor vid ingång och på terrass. De får stå för det prydliga och välordnade och sedan får större rabatter bli blandade och vildvuxna. Passar kanske inte hos alla men går rätt bra hos mig som har en stor 'naturtomt'.

EvaRittsel
0

Jag har gett upp. Har nu hört att det tar två år att utrota åkervindan. Så i helgen la vi svart past över hela jordgubbslandet och det får ligga så i två år. Jag får köpa nya jordgubbar till våren och plantera på en ny plats. Det är för mycket slit att riva bort revorna varje vecka och när de nu börjat anfalla både vinbärsbuskar och krusbär så kastar jag in handsken.

Christina
2

Har du gott om utrymme så att du kan låta en del ligga i träda? Då låter det klokt. Själv övergav jag min köksträdgård framåt slutet av juli, då våtarven tog över. Och jag hade för många rabatter att rensa, så jag prioriterade dem den här sommaren.

beem
2

Jag har haft - elle rska jag säga har - åkervinda i en rabatt i stugan.

Drar varje år upp slinger med rötter. Dett är nog 3:e året och den dök upp även i år men bara några få. Det minskar.

Håll ut

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

myriis
0

Usch., Skulle aldrig få för mig att döda ett djur bara för att det förstör mina odlingar..

Lillianna
2

#9, Myriis, nu skojar du med oss hoppas jag. Lägger man mycket tid och arbete på sin trädgård och utökar växetantalet kommer det mer ohyra på kuppen. Allt från liljebaggar, borrar, sniglar, bladlöss, steklar och möss/sork mm. Du kan väl inte mena att du aldrig klämt ihjäl en liljebagge för att ta ett exempel??

/Lillianna - som betalar ungarna 50öre för varje insamlad liljebagge. Dödandet av just den sorten står jag själv för!

~ Lillianna ~

myriis
1

#10: JAg menar djur, möss/sork, inte insekter ;p

myriis
1

Och mja, odlar ju inte direkt seriöst ;p

Lillianna
2

#10, Myriis. Såg i din presentation att du är 12 år, så då förstår jag din kommentar bättre. Förlåt mig om jag lät hård!

Min äldsta dotter är 9 och hon ömmar precis som du för allt levande. Men när man lär sig ännu mer om djur förstår man oxå att t.o.m. jägare gör bra saker för djuren även om de dödar vissa av dem.

Ibland måste man se mellan motsatserna och göra som man själv tror är bäst.

Jag gör mycket i trädgården för att få mer fjärilar, bin och humlor. Men jag har oxå en mullvadsfälla även om jag inte fångat någon ännu. Vi har katt och han är en duktig jägare som både tar fåglar och annat smått. Vi blir ledsna när vi ser att han tar småfåglarna för vi vill ju mata dem vid fågelbordet vi fyller på hela tiden, men tacksamma när vi ser att han tagit möss. Vi bor i ett hus som är mer än 100 år gammalt och vi har mycket möss både ute och inne i väggarna.

Så att döda liv i trädgården är inte enbart av ondo. Hoppas du förstår hur jag menar.

/Lillianna, oxå djurvän

~ Lillianna ~

myriis
1

#13: Jodå, förstår precis ;)

Diana61
1

Jag tänkte ge samma svar som Bjorsa angående Roundup.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

nilla113
0

Har du eller någon annan testat att få bort Åkervindan med Round Up? Jag skulle vilja veta om det är värt besväret och miljöpåverkan. Jag har en blomrabatt med åkervinda som håller på gör mig stel i knän och rygg…

SirMaxwells
0

Har ni någon bild på åkervinda?

elenor
0

Gå in på Google, välj Bilder i raden över sökfönstret. Sök sedan på åkervinda, så kommer massor av bilder upp.

SirMaxwells
0

Ja just det, så ser den ut, tänkte inte på att kolla bilderna när jag sökte på google först, ibland får man bara hjärnsläppRäcka ut tungan