Plantering/förvaring fruktträd
Hejsan!
Jag ska gifta mig i december och har på önskelistan skrivit fruktträd och bärbuskar. Om jag skulle få detta, hur förvarar jag de bäst till våren då jag kan plantera? Går det bra svalt i krukan de kommer i?
Mvh Pernilla
Det som nog är svårast är väl att få tag på sånt i december, fruktträd och bärbuskar säljs inte på vintern.
Men skulle du råka få något så är det ju i vila = utan blad och ska förvaras då i kylrum som bara håller någon plusgrad.
Är det inte bättre få presentkort hos någon trödgårdsbutik?
Det får dom som köper bestämma :) antar att dom kommer köpas under hösten om någon köper.. Då borde garaget passa bra tror jag. Tack så jättemycket för ditt svar! Helt ny på trädgård :)

Hög luftfuktighet och temperaturer 0-2 plusgrader är bästa lagringssättet under vintern. De klarar också temperaturer under noll periodvis, men det bör inte vara varaktigt under noll. Garage låter för mig vara ett lite för torrt utrymme.
Om inte tjälen är för stark är nog plantering i jorden att föredra även under december. Härdiga buskar och träd kan mycket väl planteras året runt. Men det är inte roligt att gräva i tjälad mark. Vid vinterplantering bör krukklumpen vara helt upptinad och man bör lägga helt upptinad jord närmast klumpen. Jag har själv planterat buskar på tredje advent med gott resultat i zpon 6.
Då kanske jag istället ska ha något hål redo?? Mycket bra tips! Jag är verkligen jättetacksam för ditt svar!