Plantera lök för prydnad - HJÄLP!
Jag hittar inte mycket när jag söker på just plantering av lök då jag ska ha som prydnad. Hittar till lökvasar, men det står inte om de ska läggas med lite vatten under för att få rötter eller om de ska planteras i jord.
Fyllde två krukor med jord som jag fuktade och tryckte ner löken en liten bit. så över hälften av den växer ovanför mark (som det gör på bilder man finner på nätet).
Men frågan är hur ofta ska man vatta från början? Kan man råka övervattna? Ska man vattna på hela löken eller bara runt om på endast jorden? Ska den stå direkt i soljus?
Det är egentligen ingen prydnadsblomma utan vanlig gul lök (Allium cepa). Tyckte det var lite annorlunda och kul att göra det med vanlig lök istället för prydnadslökar. Har odlat i fönstret för många år sedan en röd lök, men minns inte hur jag gjorde eller hur djupt den var planterad, dock var det kul då den blev cirka 30 cm lång och fick en rund boll till blomma, riktigt fin.

Förr använde man ofta lökglas där man drev julhyacinter till jul. Då ligger löken fint och rötter kan bildas som kryper ner i vattnet. Löken ska inte ha vattenkontakt. Jag vet inte om dessa lökglas fortfarande finns i handeln. Under 60-talet var de vanliga och jag har drivit många hyacinter i mina lökglas.
Visst gör de det. Finns inne i stan här i en butik, men de säljs som tulpanvas. Eller så är det en tulpanvas som ser ut som en lökvas, vem vet. Då hänger jag med, så den behöver alltså inte ligga ovanför jord för att få rötter. Tackar. Vet du hur lång tid det tar innan det börjar bli rötter?

Jag har inte provat med annat än hyacintlökar och det brukade ta några veckor, men då hade man dem ganska svalt.
Haha, häftigt! 
Coolt! Fast jag behöver ju ingen ek annars hade jag kört på!
#7. Man behöver ju inte plantera ut den heller utan bara låta den växa som prydnad.