Hjälp!! Är det en myt att...
…Tangetes skrämmer bort bin och getingar. Kan ingenting om blommor och har inte heller några på min balkong därför att jag har fobi för getingar och bin. Skulle vilja ha några färgklickar på balkongen men har undvikit detta för min rädsla för dessa flygande odjur. För ett tag sen fick jag höra om detta och tänkte att någon här måste veta om det stämmer

Jag tror att det är så som du tror;) att de inte gillar doften av tagetes!! Värt ett test ellerhur??
MVH Isnornin
Och jag tror inte att det stämmer, min morfar var biodlare och läste allt om bin och planterade sommarblommor som bin gillade och han hade en hel del tagetes i sina planteringar varje år.

Tagetes pollineras av blomflugor (ilknar ett väligt litet bi som står stilla i luften och deras larver gillar bladlöss) och någon riktigt enstaka gång har bina besökt tagetesblommor. Tagetes saknar honungsstreck som lockar till sig bina. Jag har aldrig sett varkn humlor eller getingar på tagetes. För getiingen har inte tagetes någon bra lukt eftersom de drar sig till illaluktande växter i deras behov av proteiner till sina larver. Enkelblommande tagetes är attraktivare för insektsbesökare.