Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7924 ggr
Root
0

Beskära barrväxt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har en barrväxt som håller på att blockera ingången till mitt ena förråd. Jag vet inte vad det är för växt (se bifogad bild) men jag skulle nu villja veta om någon vet hur jag ska beskära den. Är det bara att klippa av lite på grenarna som är i vägen eller förstör jag den då?

Tacksam för hjälp Skrattande

AnnaO
0

Jag tycker att det ser ut som en sockertoppsgran. Det är svårt att beskära barrträd utan att de tappar formen och ser risiga ut, men granar brukar gå bra att stamma upp. Prova att ta av alla grenar nertill så att den behåller sin sockertoppsform upptill och får en kal stam nertill.

Bjornen
0

Troligen är det en av de äldre typerna av sockertoppsgran. Gran skjuter inte skott från gammal ved och beskurna delar grönskar inte igen.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*lånar tråd* Jag har en sockertopp som maken planerar att klippa i så att den formas. Kanske klippningen ska undvikas helt då om det inte växer ut nytt i den? Han säger att den tål klippning, kanske dumt att riskera. Här är den med snö på. (Thujorna på bilden är kala nertill eftersom de råkat ut för mina kaniner, jag hoppas att de kommer igen med nya skott nertill.)

Bjornen
0

Thuja och idegran kan skjuta nya skott från gammal ved, men inte från gran. Beskärningen skall göras på årsskotten när det gäller gran..