Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 7098 ggr
Ahnna
0

Inte så mini minirosor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska minirosor se ut såhär? Skrattande 

På bordet står två krukor, med en röd miniros och en rosa/orange miniros, inhandlade på nån ICA-butik i höstas. Jag har inte beskurit dem, för de började blomma i typ januari eller februari och har vuxit så det knakar sedan dess. Vad ska jag göra med dem efter blomningen? Tänkte plantera ut dem i rabatten, men ska jag beskära dem först?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på den tredje minirosen jag har, som är gul/rosa. Den har vuxit förbi ampeln till höger nu! Helt otroligt vad de växer…

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Genom att de stått så varmt har de vuxit på höjden. De måste beskäras före utplanteringen och de bör avvänjas vid utomluften med sol, blåst och kalla nätter.

Ahnna
0

De har vuxit en hel del på bredden också, särskilt den rosa/orange-färgade. Samtliga har vuxit till mellan 3 och 4 gånger sin storlek jämfört med hur de såg ut i november/december.

Att vänja dem vid utelivet ser jag som självklarhet med alla växter.

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Har själv alltid planterat ut de minirosor som jag fått/köpt som blommor inomhus på vårvintern. Inte alla men flera har klarat sig i åtskilliga år.

Bjornen
0

Normalt är det lättare att övervintra minirosor utomhus än inomhus. På bilderna verkar det vara en liten större variant Meladinros som blir lite större blommor och högre plantor. Jag har ingen erfarenhet av övervintring av dessa men de borde vara ågot lite känsligare än vanlig miniros. Minirosor och även de ännu mindre kuvertrosorna i 5cm krukor klarar ibland vintern i sina egna krukor 5 eller 11 cm utan någon åtgärd för vintern. Naturligtvis fryser de ner en del men de kommer ändå.

Ahnna
0

Jag planterade ut 5 andra minirosor i en rabatt i höstas. 4 av dem lever och har blad, men 1 fick jag dra upp för den var helt brun och grenarna hade knäckts av snön. Till saken hör att den som dog var en gul ros och de andra är röda, och jag har märkt att just de röda som säljs (ibland) i matbutiken är starkare. Det finns olika sorter, men jag har lärt mig se vilken sort som är stark och vilken som dör efter några månader, skötsel till trots. De tre som jag har inne nu är inte av samma sort som de 4 som sitter i rabatten, så det blir intressant att se om de överlever ute.

www.stuteriprecious.se

pyromanen
1

Lite läskigt med minirosor.  När jag gick min utbildning på landbohöjskolen i Köpenhamn var vi på studiebesök hos en stor minirosodlare i DK,  om jag minns rätt var det 6 miljoner minirosor de producerade varje år.  Varje omgång sprutades 8 ggr med "stråförkortning", hormonmedel som på den tiden passande nog hette "bonsai".  Tror just det medlet förbjudits sedan dess men det finns andra medel istället.  Det är altså inte naturligt att miniroser är så mini, det är kemi!  (Man utgår från en ganska så småväxt ros förstås) Kemikaliernas verkning avtar efter ett tag och då blir de normala i växtsättet.

Diana61
0

Tack för den informationen pyronamen!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4