Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 3703 ggr
Aribigga
2012-01-30 08:57
1

Hur gör du?

Då jag är hemma från jobbet och är sjuk tänkte jag att den bra och lugn aktivitet skulle vara att planera trädgården. Gjorde en fantastisk *hrm* ritning i paint men sedan fastnade jag lite.

Ska man välja vilka blommor man vill ha först och sedan arrangera dem så att det blir snyggt? Eller ska man rita upp ungefär hur man vill ha färgerna och välja blommor efter det?

Det enda jag vet är att jag vill ha krasse för det hade vi i min barndomsträdgård. Sedan tänkte jag försöka välja växter som man sår direkt ute, ettåriga då jag vill se hur trädgården ser ut i sommar innan jag ändrar för mycket.

Hur gör du när du planerar din trädgård?

lurvponnyn.vimeddjur.se

plutopellis
2012-01-30 09:23
0

Jag har precis flyttat till vårt hus och tänkte detta året se vad som finns i trädgården, alltid bott i lägenhet så är blåbär på trädgård men har ett story intresse så sätter ett litet fotspår här för detta vill jag också veta!

Aribigga
2012-01-30 09:38
0

Det är det jag också tänkte, dock så vet jag att hon som flyttade tog med sig en hel del av växterna. Därför satsar jag på ettårigt i år. Har precis kollat igeonom impectas alla ettåriga växter och sorterat ut de jag tyckte var fina och verkar passa mig. Ska nu sortera dem i blomtid, höjd och färg och se vad jag kan göra av saken.

Jag antar att det är som att plantera ett akvarium, många växter men få sorter så blir det snyggast.

lurvponnyn.vimeddjur.se

plutopellis
2012-01-30 09:45
0

Låter som om du är en bra bit påväg! Själv blir det nog mest sallad morot och sånt här i det lilla landet som fanns pga pengabrist.. Men nästa år!! Har dock köpt aklejafrön på tradera som jag har höga förväntningar på! Men dom är fleråriga om jag får dom att trivas :)

Aribigga
2012-01-30 09:47
0

Ja! Vad bra att du påminde mig, jag vill också odla något ätbart! Ska jag genast kolla upp. Vet att jag jämt sådde morötter när jag var liten men glömde jämt att rensa dem så det blev inget av med det. Har dock ingen stor trädgård så det blir väl bara ett hörn till det om jag inte ska plöja upp halva rabatten. :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

plutopellis
2012-01-30 09:50
0

Ja, här finns en pallkrage samt en gammal gammal hallonbuske men tror att den lilla pallkragen och ev en pyttebit jämte busken räcker för, sambon verkar tro att sånt är giftigt så blir väl mest jag som kommer äta så blir små mängder här..

Halvdansken
2012-01-30 12:32
0

Designa först, välj färger och utseende på blad. Sen tar man reda på vilka växter som passar in där. Det är beroende av zon, jordmån, sol osv.

Fast givetvis kan det ju vara en ide att ha lite koll på vilka växter som fungerar redan innan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aribigga
2012-01-30 12:57
0

Men hur vet du vilket utseénde du vill ha? Jag vet ingenting om uteväxter och vilka som finns.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Halvdansken
2012-01-30 17:21
0

Köp en bok eller fem. Det är bara att gå igång och studera!

Kolla gärna på Alan Titchmarch program på Youtube. Det är på engelska, men han ger fina tips om hur man ska tänka.
Just detta programmet handlar om design av rabatter (som heter "border" på engelska)

Del 1

Del 2

Del 3

Aribigga
2012-01-30 18:31
0

Fan vad dum jag känner mig, jag får ju såklart låna en dröse böcker på biblioteket!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
2012-01-30 19:01
0

Och filmerna var mycket inspirerande!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Halvdansken
2012-01-30 21:36
0

Ja, jag kan massor om växter men är dålig på design, så det där med trianglarna ska jag helt klart testa.