Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 5352 ggr
Christina
0

Grästrimmer

Fick i julklapp en ny grästrimmer. Den gamla hade gått sönder och grästrimmern kan jag inte kan klara mig utan.

Jag är inte så noga med ogräsrensning i mina rabatter, som består mest av stora rosbuskar med ettåriga sommarblommor och tåliga perenner mellan rosorna. När jag klippt kanten mellan rabatt och gräsmatta blir helhetssintrycket rätt snyggt och prydligt, trots lite vildvuxenhet i rabatten. På den här bilden syns att kanten är alldeles nyklippt.

Jag föredrar den eldrivna grästrimmern, eftersom den väger minst och är lättstartad. Jag har 50 m sladd och dessutom eluttag på flera ställen på tomten för att kunna nå alla de ställen jag behöver nå.

Men det där med sladden! Varför har ingen uppfunnit en form av sladdvinda där man trycker på en knapp för att rulla ihop sladden? Precis som på en dammsugare? Eller finns det sladdvindor av denna typ och jag bara inte lyckats hitta dem?

Madde
0

En trimmer är grymt bra. När jag bodde hemma hos mina föräldrar så använde jag den stup i kvarten då de har 15000m2 mark. Vilket är lite och fixa med. Visserligen blir det ju gräsklippare oxå, men finliret är ju trots allt grästrimmerns jobb. =) 

Det där med en knapp som drar in sladdvindorna vore ju något att uppfinna. Tror att alla skulle köpa såna och oj vad rik du skulle bli christina.

Vi säljer såna på mitt jobb och de är riktigt bökiga och packa och skicka iväg. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Christina
0

Tänk om jag kunde. Ingen här som är tekniskt begåvad och kan konstruera den självupprullande sladdvindan?

StefanW
0

Jag tror att den skulle bli stor och tung! Först så behöver kablen vara av annan typ än den man har till dammsugaren, vilket skulle göra att den väger mycket! Annars så finns det ju kabelvindor för utomhusbruk, IP44 med termosäkring på 25 meter kommer man långt med. Glöm inte att ha en jordfelsbrytare till utomhuskabel, det finns smidiga portabla som man kan använda. Hittade en kabelvinda på Jula med art.nr 404014, som är bra!

Stefan - Modellbyggare

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har faktiskt köpt den - eller snarare min rare make. Men det dröjer nog innan det blir dags att kantklippa rabatter.

Christina
0

I veckan blir det nog dags ta fram grästrimmern. Kanterna till mina rabatter ser INTE snygga ut just nu.

cosmonita
0

Jag märkte nu att trimmer är bra att ha även om man har liten trädgård. Min pappa har varit här och trimmat för två dagar sen och oj, vad snyggt det ser ut.

mariaa00
0

Ja jag ska också ta och införskaffa mig en eldriven grästrimmer. Sambon har en stor motordriven röjsåg som han tycker är utmärkt… men den  väger  ju mer än mig nästan så hur ska jag kunna använda den? Nej jag får köpa mig en egen liten som man verkligen kan använda utan fara för livet. Skrattande

Har tittat dina rabatter Christina i ditt fotogalleri och är så imponerad… den bilden du satte in här som visar kanten mellan gräs och rabatt är sååå underbar…. bara VILL HA en sådan rabatt själv…